Du har klaget over X Kommunes afgørelse om førtidspension. Kommunen afgjorde sagen den 2. marts 2023.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
- Kommunens afgørelse af 15. februar 2023 er ugyldig
- Kommunen skal behandle din sag om førtidspension igen
Det betyder, at vi stadfæster kommunens afgørelse, for så vidt angår at afgørelsen af 15. februar 2023 om bevilling af førtidspension er ugyldig, dog med en anden begrundelse.
Det betyder også, at vi hjemviser sagen til ny behandling, for så vidt angår afgørelsen af 2. marts 2023 om afslag på førtidspension, og at kommunen skal afgøre sagen på ny.
Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.
Kommunen skal, inden den igen afgør sagen, behandle sagen efter de retningslinjer, der er angivet under ”Hvad skal kommunen gøre”.
Kommunen kontakter dig.
Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.
Begrundelse for afgørelsen om at kommunens afgørelse af 15. februar 2023 er ugyldig
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at kommunen kunne behandle din ansøgning om førtidspension efter pensionslovens § 18, uanset at du er bevilget seniorpension. Kommunens afgørelse af 15. februar 2023 lider derfor ikke af en hjemmelsmangel.
Vi vurderer dog, at kommunens afgørelse af 15. februar 2023 er ugyldig, fordi rehabiliteringsteamet ikke har afgivet en indstilling i din sag med en faglig forklaring, der begrunder, hvorfor din sag skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension. Rehabiliteringsteamets manglende indstilling udgør en væsentlig del af kommunens beslutningsgrundlag og skal derfor indgå i kommunens vurdering af sagen.
Vi vurderer således, at de manglende oplysninger efter en konkret væsentlighedsvurdering har haft betydning for rigtigheden i din sag.
Hvad er afgørende for resultatet
Det fremgår af sagen, at du den 26. april 2022 er tilkendt seniorpension med virkning fra den 1. september 2022. Seniorpensionsenheden underrettede den 26. april 2022 kommunen om tilkendelsen af seniorpension. Du har efter tilkendelsen af seniorpension oplyst kommunen om, at du på grund af dine private forsikringsmæssige vilkår ønsker at få tilkendt førtidspension i stedet for seniorpension, da det vil betyde, at du bliver økonomisk bedre stillet.
Din sag blev den 7. november 2022 behandlet på et møde i rehabiliteringsteamet.
Kommunen træffer den 15. februar 2023 afgørelse om tilkendelse af førtidspension. Kommunen bliver efterfølgende i tvivl om, hvorvidt der er hjemmel til at tilkende dig førtidspension, hvilket kommunen orienterer dig om i brev af 17. februar 2023. Kommunen anbefaler dig samtidig, at du afventer yderligere besked fra kommunen, før du kontakter dit private forsikringsselskab. Du skriver samme dag til kommunen, at du allerede har kontaktet dit forsikringsselskab med henblik på udbetaling.
Kommunen ophæver den 2. marts 2023 afgørelsen af 15. februar 2023 og træffer ny afgørelse om afslag på (påbegyndelse af sag om) førtidspension.
Kommunen begrunder afgørelsen med, at der ikke er hjemmel til at bevilge førtidspension, når du er tilkendt seniorpension.
Vi bemærker, at kommunen på baggrund af en helhedsvurdering skal behandle en ansøgning om førtidspension efter pensionslovens § 18 uanset, at borger er bevilget seniorpension.
Kommunen kan derfor ikke begrunde ophævelsen af afgørelse af 15. februar 2023 med, at der ikke er hjemmel til at bevilge førtidspension.
Vi vurderer dog af andre grunde, at afgørelsen af 15. februar 2023 er ugyldig.
Det fremgår af kommunens afgørelse af 15. februar 2023, at kommunen lægger vægt på indholdet af rehabiliteringsteamets indstilling og sagens akter, samt vurderingen fra centralforvaltningen.
Vi lægger vægt på, at der ikke foreligger en faglig indstilling fra rehabiliteringsteamet i sagen.
Det fremgår af referat fra rehabiliteringsmøde af 7. november 2022, at teamet oplyser, at da jobcenteret har valgt at lægge sagen op, har teamet mulighed for at pege på en vifte af ting, heriblandt fleksjob, ressourceforløb og andet. Teamet oplyser også, at teamet ikke kan lave en indstilling, da teamet er i tvivl om det formelle grundlag.
Da rehabiliteringsteamet ikke har afgivet en indstilling, mangler der en beskrivelse af, hvilke beskæftigelsesmæssige, sociale og helbredsmæssige forhold, teamet har lagt vægt på. Der er dermed ikke udarbejdet en faglig forklaring, der begrunder, hvorfor din arbejdsevne anses for væsentligt og varigt nedsat, og hvorfor der ikke er udviklingsperspektiv for din arbejdsevne.
Efter reglerne skal kommunen træffe afgørelse i sagen på baggrund af rehabiliteringsteamets indstilling, som udgør en væsentlig del af kommunens beslutningsgrundlag.
I sager hvor det er helt åbenbart, at en persons arbejdsevne ikke kan forbedres, og hvis en sundhedskoordinator har udtalt sig, eller hvis personen er terminalt syg, kan kommunen undlade at forelægge sagen for kommunens rehabiliteringsteam.
Vi lægger vægt på, at betingelserne for at din sag kunne behandles uden forelæggelse for kommunens rehabiliteringsteam ikke er opfyldt, da det ikke fremgår af sagens oplysninger, at det er helt åbenbart, at din arbejdsevne ikke kan forbedres. Der er heller ikke indhentet en udtalelse fra en sundhedskoordinator, og yderligere er der ikke dokumentation for, at du er terminalt syg.
De nødvendige sagsoplysningsskridt forud for at en kommune kan træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension, er derfor ikke opfyldt i din sag.
Det betyder, at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst til, at kommunen kunne træffe afgørelse om førtidspension på tidspunktet for kommunens afgørelse af 15. februar 2023.
Ved vurderingen af, at kommunens afgørelse på denne baggrund er ugyldig, lægger vi vægt på, at de manglende oplysninger er en væsentlig del af kommunens oplysningsgrundlag, hvorfor de manglende oplysninger konkret har haft betydning for afgørelsens rigtighed.
At en sag skal være tilstrækkeligt oplyst, inden der træffes afgørelse, er en garantiforskrift. Tilsidesættelse af garantiforskrifter medfører som hovedregel ugyldighed, hvis manglen er konkret væsentlig.
Der er ikke oplysninger på sagen, som kan medføre, at afgørelsen opretholdes på trods af de væsentlige mangler ved afgørelsen.
Vi lægger vægt på, at kommunen allerede i brev af den 17. februar 2023, dvs. kun to dage efter afgørelsen om tilkendelse af førtidspension, orienterer dig om, at kommunen er i tvivl om afgørelsens gyldighed.
Kommunen anbefaler dig, at du afventer yderligere besked fra kommunen, før du kontakter dit private forsikringsselskab.
Vi lægger også vægt på, at kommunen herefter den 2. marts 2023 træffer ny afgørelse i din sag, hvor kommunen giver dig afslag på at påbegynde din sag om førtidspension.
Vi lægger således vægt på, at kommunen har handlet hurtigt fra det tidspunkt, hvor kommunen blev i tvivl om gyldigheden af kommunens afgørelse af 15. februar 2023.
Vi lægger endelig vægt på, at du ikke har nået at indrette dig efter kommunens afgørelse af 15. februar 2023.
Om reglerne
Efter reglerne er det en betingelse for at få førtidspension, at arbejdsevnen er varigt nedsat i et sådant omfang, at en person uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Det skal være dokumenteret, at alle relevante indsatser i den beskæftigelsesrettede indsats, herunder deltagelse i relevante jobafklarings- eller ressourceforløb, er udtømte. Ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til personens arbejdsevne. Det vil sige, at der kan peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at personen kan drage nytte af indsatsen, og på sigt kan forbedre sin situation og blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob. Er det dokumenteret, eller er det på grund af særlige forhold helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i et ressourceforløb, skal kommunen ikke iværksætte et ressourceforløb. Vi henviser til vores principmeddelelse 58-18.
Efter reglerne kan en person bede kommunen om at tage stilling til, om personen har ret til førtidspension. Kommunen skal i disse tilfælde afgøre sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Sagen skal forelægges for rehabiliteringsteamet. Kommunen kan dog træffe afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, når kommunen vurderer, at det er utvivlsomt, at personen ikke opfylder betingelserne for førtidspension. Det kan f.eks. være tilfældet i sager, hvor der ikke er den nødvendige dokumentation i sagen, til at kommunen kan vurdere personens helbred eller arbejdsevne, eller sager hvor personen er tilstrækkelig udredt, men hvor sagens oplysninger dokumenterer, at borgerens arbejdsevne ikke er nedsat i en sådan grad, at der kan tilkendes førtidspension.
Spørgsmålet om den manglende forelæggelse for rehabiliteringsteamet er en del af afgørelsen om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension. Vi henviser til vores principmeddelelse 40-17.
Begrundelse for afgørelsen om at kommunen skal behandle din sag om førtidspension igen
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at kommunen skal behandle din ansøgning om førtidspension efter en helhedsvurdering i pensionslovens § 18, uanset at du er tilkendt seniorpension.
Vi vurderer også, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst til, at vi kan vurdere, om du har ret til førtidspension.
Vi vurderer i den forbindelse, at kommunen skal tage stilling til, om din arbejdsevne er tilstrækkeligt afklaret. Kommunen skal vurdere, om det, før tilkendelse af seniorpension, er dokumenteret, at din arbejdsevne ikke kan forbedres ved at deltage i relevante tiltag efter lovgivningen.
Hvad er afgørende for resultatet
Du henvender dig til kommunen i maj 2023 med et ønske om førtidspension. Du blev tilkendt seniorpension med virkning fra den 1. september 2022.
Personer, der er tilkendt seniorpension kan ikke anmode kommunen om at træffe afgørelse om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Det fremgår af § 17.
Vi lægger til grund, at du ikke har søgt om førtidspension på det foreliggende grundlag. Vi lægger i den forbindelse vægt på oplysningerne i kommunens svar på din klage i brev af 19. april 2023, hvoraf det fremgår, at du flere gange har tilkendegivet, at du alene vil have behandlet spørgsmålet om førtidspension, men at du ikke søger om førtidspension på det foreliggende grundlag.
Som angivet ovenfor er der efter vores opfattelse dog intet til hinder for, at en person, der er tilkendt seniorpension, kan tilkendes førtidspension efter en helhedsvurdering. Det betyder, at en kommune på baggrund af en helhedsvurdering af borgerens sag skal påbegynde en sag om førtidspension, forelægge en sag for rehabiliteringsteamet og tilkende førtidspension, hvis personen opfylder betingelserne herfor. Dette gælder også i forhold til seniorpensionister.
Det er en betingelse for bevilling af førtidspension, at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og at nedsættelsen er af et sådan omfang, at den pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. Det skal således være dokumenteret eller på grund af særlige forhold være helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i relevante jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger.
Seniorpensionister er dog ikke omfattet af målgruppen i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Kommunen kan derfor ikke iværksætte yderligere afklaring af seniorpensionister efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Kommunen kan dog inddrage oplysninger om allerede gennemførte tiltag og afklaring af arbejdsevnen.
Vi lægger vægt på, det fremgår af kommunens afgørelse af 15. februar 2023, at kommunen vurderer, at din arbejdsevne er så nedsat, at du uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, ikke kan blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. Denne vurdering er dog foretaget, uden at rehabiliteringsteamet har afgivet indstilling i sagen.
Vi lægger også vægt på, at det fremgår af sagen, at du har deltaget i en virksomhedspraktik i perioden fra 4. oktober 2021 til 28. januar 2022, hvorfor der er sket en vis afklaring.
Vi lægger endeligt vægt på, at det fremgår af sagens lægelige akter, at der ikke er behandlingsmuligheder for dine lidelser.
Vi bemærker i den forbindelse, at kommunen og Seniorpensionsenheden ikke har til opgave at vejlede om privatretlige forhold, fx forsikringsmæssige vilkår. Ydelsen, som førtids- og seniorpensionister får udbetalt, er den samme. Det betyder, at kommunen og Seniorpensionsenheden ikke har grundlag for at vejlede om, at den ene ordning af økonomiske årsager bør ansøges frem for den anden ordning.
Dine oplysninger kan ikke føre til et andet resultat.
Vi bemærker i den forbindelse, at kommunen og Seniorpensionsenheden ikke har til opgave at vejlede om privatretlige forhold, fx forsikringsmæssige vilkår. Ydelsen, som førtids- og seniorpensionister får udbetalt, er den samme. Det betyder, at kommunen og Seniorpensionsenheden ikke har grundlag for at vejlede om, at den ene ordning af økonomiske årsager bør ansøges frem for den anden ordning.
Vi henviser i øvrigt til kommunens besvarelse af din klage over sagsbehandlingen i kommunens afgørelse af 2. marts 2023 og genvurdering/svar på din klage af 19. april 2023.
Hvad skal kommunen gøre
Kommunen skal foretage en ny vurdering af din sag. Hvis kommunen på denne baggrund vurderer, at der er sket en tilstrækkelig afklaring af din arbejdsevne, skal kommunen forelægge sagen for rehabiliteringsteamet.
Kommunen skal herefter foretage en ny vurdering af, om du har ret til førtidspension. Ud fra det skal kommunen afgøre sagen igen. Hvis kommunen ikke imødekommer din ansøgning helt, skal kommunen beskrive i afgørelsen, hvad der er indgået af hovedhensyn og faktiske oplysninger i vurderingen.
Du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til kommunen inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse.
Om reglerne
Efter reglerne er det en betingelse for at få førtidspension, at arbejdsevnen er varigt nedsat i et sådant omfang, at en person uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Det skal være dokumenteret, at alle relevante indsatser i den beskæftigelsesrettede indsats, herunder deltagelse i relevante jobafklarings- eller ressourceforløb, er udtømte. Ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til personens arbejdsevne. Det vil sige, at der kan peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at personen kan drage nytte af indsatsen, og på sigt kan forbedre sin situation og blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob. Er det dokumenteret, eller er det på grund af særlige forhold helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i et ressourceforløb, skal kommunen ikke iværksætte et ressourceforløb. Vi henviser til vores principmeddelelse 58-18.
Efter reglerne kan en person bede kommunen om at tage stilling til, om personen har ret til førtidspension. Kommunen skal i disse tilfælde afgøre sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Sagen skal forelægges for rehabiliteringsteamet. Kommunen kan dog træffe afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, når kommunen vurderer, at det er utvivlsomt, at personen ikke opfylder betingelserne for førtidspension. Det kan f.eks. være tilfældet i sager, hvor der ikke er den nødvendige dokumentation i sagen, til at kommunen kan vurdere personens helbred eller arbejdsevne, eller sager hvor personen er tilstrækkelig udredt, men hvor sagens oplysninger dokumenterer, at borgerens arbejdsevne ikke er nedsat i en sådan grad, at der kan tilkendes førtidspension.
Ved vurderingen af en persons arbejdsevne anvendes de tilbud, der findes i beskæftigelsesindsatsloven.
I beskæftigelsesindsatsloven er der 13 målgrupper, og hvis en person ikke er omfattet af en af disse målgrupper, er det ikke muligt at bevilge de tilbud, der benyttes ved afklaringen af en persons arbejdsevne, fx virksomhedspraktik.
Seniorpensionister er ikke nævnt i de 13 målgrupper, men det fremgår, at selvforsørgende, der ikke er i beskæftigelse og ikke opfylder betingelserne for at modtage offentlig hjælp til forsørgelse, herunder dagpenge, forsørgelsesydelser i form af fx kontanthjælp eller SU, og personer, der ikke kan få tilbud efter integrationsloven, er en af de målgrupper, der kan få hjælp efter beskæftigelsesindsatsloven.
Idet seniorpensionister opfylder betingelserne for at modtage offentlig forsørgelse i form af seniorpension, er seniorpensionister ikke omfattet af denne målgruppe.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk.