Ankestyrelsens principmeddelelse 5-25 om forhøjet boligstøtte - stærkt bevægelseshæmmet - fysisk, psykisk eller kognitiv funktionsnedsættelse - behov for pladskrævende hjælpemidler - servicehund - kan have behov for større bolig

29-04-2025
Boligstøtteloven Servicehund Stærkt bevægelseshæmmet Gældende Kommunal Udbetaling Danmark

Principmeddelelsen fastslår

Efter boligstøttelovens regler kan en borger få beregnet forhøjet boligstøtte, hvis borgeren er stærkt bevægelseshæmmet, og borgerens bolig er egnet herfor. Der skal foretages en samlet vurdering af oplysningerne om borgerens helbredsforhold og funktionsniveau samt brug af hjælpemidler. Det vil altid være en konkret og individuel vurdering.

Ved vurderingen af, om borgeren er stærkt bevægelseshæmmet i boligstøttelovens forstand, vil det typisk være afgørende, om borgerens handicap medfører, at borgeren kun vanskeligt kan bevæge sig uden et eller flere hjælpemidler og derfor kan have behov for en større bolig.  Borgerens bevægelseshæmning vil typisk skyldes et fysisk handicap, men kan også skyldes et psykisk eller kognitivt handicap.

Borgeren skal have behov for sine hjælpemidler på grund af sin bevægelseshæmning, men behøver ikke at anvende hjælpemidlerne hele tiden. Borgeren kan på nogle dage være mere påvirket af sit handicap end på andre dage.

Et enkelt hjælpemiddel eller flere hjælpemidler kan ud fra en konkret vurdering optage så meget plads i borgerens bolig, at borgeren kan have behov for en større bolig.

Borgeren skal efter en konkret og individuel vurdering have behov for hjælpemidlet på grund af sin bevægelseshæmning. Behovet kan være godtgjort ved, at hjælpemidlet eller hjælpemidlerne er bevilgede, men andre oplysninger kan efter en konkret vurdering også være tilstrækkelige. Det er ikke en betingelse, at boligen har en særlig indretning, eller at borgeren anvender hjælpemidlet eller hjælpemidlerne til at komme omkring i sin bolig.

For at kunne få beregnet forhøjet boligstøtte efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede er det derudover en betingelse, at boligen skal være egnet til den stærkt bevægelseshæmmede borger.

I sag nr. 1 havde borgeren ret til forhøjet boligstøtte efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede. Ankestyrelsen ændrede Udbetaling Danmarks afgørelse. Ankestyrelsen lagde vægt på, at borgeren havde autisme, angst, adhd og ankelsmerter, som medførte panikanfald, ubehag og til tider balanceproblemer. Borgeren var bevilget en servicehund, som hun det meste af tiden havde behov for at støtte sig til, for at hun kunne bevæge sig i og uden for sin bolig. Ankestyrelsen lagde også vægt på, at servicehunden inklusive udstyr optog plads i borgerens bolig i et sådant omfang, at borgeren havde behov for en større bolig.

Borgeren var derfor stærkt bevægelseshæmmet i boligstøttelovens forstand.

I sag nr. 2 hjemviste Ankestyrelsen Udbetaling Danmarks afgørelse. Ankestyrelsen lagde vægt på, at borgeren havde flere medicinske tilstande, som ifølge borgerens lægeerklæring gjorde, at borgeren havde alvorlige bevægelsesproblemer, der gjorde det svært for borgeren at navigere både gående og stående.

Ankestyrelsen vurderede også, at Udbetaling Danmark ikke havde foretaget en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt borgerens hjælpemidler var nødvendige at have inde i boligen for, at borger kunne bevæge sig og vedligeholde sin funktionsevne. Ankestyrelsen vurderede derudover, at Udbetaling Danmark ikke havde forholdt sig til, om borgerens hjælpemidler samlet set optog plads i borgers bolig i et sådant omfang, at borgeren kunne have behov for en større bolig.

Udbetaling Danmark skulle foretage en ny konkret og individuel vurdering af, om borgeren var stærkt bevægelseshæmmet i boligstøttelovens forstand.

Ankestyrelsen har behandlet to sager principielt. Det har vi gjort for at fastslå, om en borger med et psykisk eller kognitivt handicap kan være stærkt bevægelseshæmmet i boligstøttelovens forstand, og om det kan indgå i vurderingen, at en borger har flere hjælpemidler, som optager plads i boligen.

Love og bekendtgørelser

Lov om individuel boligstøtte (boligstøtteloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 229 af 12. februar 2021:

  • § 12, stk. 3, om beregning af areal for stærkt bevægelseshæmmede
  • § 14, stk. 2, om forhøjelse af maksimumsbeløb af den årlige boligudgift for bevægelseshæmmede
  • § 22, stk. 3, nr. 2, om undtagelse fra reglen om, at boligsikringen ikke kan overstige 15 pct. af boligudgiften i husstande uden børn
  • § 23, stk. 1, om undtagelse fra reglen om den maksimale årlige boligstøtte.

Praksis

M-1-08: Der var ikke grundlag for at beregne boligstøtte efter reglen for stærkt bevægelseshæmmede, idet borgeren i det daglige kunne bevæge sig rundt i sin lejlighed med albuestokke eller rollator. Der var ikke oplysninger i sagen om, at han kun vanskeligt kunne bevæge sig i lejligheden uden kørestol.

Praksis er indarbejdet i denne principafgørelse.

Vejledninger

Vi har også anvendt Vejledning om individuel boligstøtte nr. 103 af 23. oktober 2002:

  • Pkt. 88 om særlige beregningsregler for stærkt bevægelseshæmmede

Sag nr. 1, j.nr. 23-110109

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om afslag på at få beregnet boligstøtte efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 27. september 2023.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

  • Du har ret til at få beregnet boligstøtte efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede.

Det betyder, at vi ændrer Udbetaling Danmarks afgørelse.

Udbetaling Danmark skal derfor beregne din boligstøtte efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede.

Udbetaling Danmark kontakter dig.

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har genvurderet og sendt sagen til Ankestyrelsen inden for fire uger efter, at de har modtaget din klage. Det fører dog ikke til et andet resultat.

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid. På de næste sider kan du læse mere om afgørelsen.

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du er stærkt bevægelseshæmmet i

boligstøttelovens forstand.

Vi vurderer også, at din bolig er egnet til dig som bevægelseshæmmet.

Da Udbetaling Danmarks afgørelse lider af retlige mangler, har vi fundet grundlag for at tilsidesætte Udbetaling Danmarks vurdering.

Hvad er afgørende for resultatet

Du oplyser, at du har autisme, angst, adhd og ankelsmerter, som medfører panikanfald, ubehag og til tider balanceproblemer. Du er diagnosticeret med atypisk autisme DF84.1, og du er i henhold til udtalelsen fra din læge påvirket af autismen ved bl.a. at have angstanfald i samspil med andre mennesker eller i ustrukturerede situationer. Du er bevilget en psykiatrisk servicehund som hjælpemiddel.

Din servicehund er en nødvendighed for, at du kan bevæge dig rundt i din lejlighed. Hunden forhindrer dig i panikanfald, hjælper dig med at udføre deep pressure therapy og giver dig mobilitetsstøtte, når du har balanceproblemer eller svage og smertende muskler. Den er med dig overalt – selv i badet.

Du kan til tider klare dig uden dit hjælpemiddel, men det er uforudsigeligt, hvornår du får brug for din servicehund. Du er derfor nødt til at have hunden i nærheden hele tiden, hvis du får brug for den. På dårlige dage kan du ikke gå fra sengen til toilettet uden hundens hjælp. Hunden arbejder mellem 5-15 timer helt op ad dig i døgnet, og når den skal hvile sig, så gør I det sammen, og så må den hjælpe dig, når I har hvilet. Hunden er essentiel for, at du kan fungere både ude og hjemme.

Du har indsendt dokumentation for, at din servicehund optager plads i dit hjem, både fordi det er en labrador (en hunderace af en vis størrelse), men også fordi du til hunden har en hundekurv, plejeting, udstyr, legetøj, mad og skåle. Du oplyser hertil, at du har været nødt til at bo i en toværelses lejlighed for, at der er plads til dig og din servicehund.

Vi lægger navnlig vægt på, at dit kognitive handicap påvirker dig på en sådan måde, at du meget af tiden har vanskeligt ved at bevæge dig uden din servicehund. Det er også indgået i vurderingen, at din servicehund og dens udstyr optager plads i din bolig i et sådant omfang, at du kan have behov for en større bolig. Du er derfor stærkt bevægelseshæmmet i boligstøttelovens forstand.

Endelig har du oplyst til Udbetaling Danmark, at din bolig er indrettet til din hund, fordi din bolig er en toværelses lejlighed med plads til din hund. Din lejlighed ligger på 1. sal for at undgå, at din hund skal gå på for mange trapper, hvilket ikke er godt for den. Din bolig er derfor egnet til dig.

Om reglerne

Stærkt bevægelseshæmmet

Er borger stærkt bevægelseshæmmet, skal der ved beregningen af borgers boligudgift medregnes for en person yderligere 10 m 2 . Derudover er der forskellige gunstigere beregningsregler.

Ved bedømmelsen af, om en borger kan anses for at være stærkt bevægelseshæmmet i boligstøttelovens forstand, skal der lægges vægt på, om den pågældende har et handicap (det kan være fysisk, psykisk, kognitivt mv.), som medfører, at denne kun vanskeligt kan bevæge sig uden hjælpemidler, og derfor kan have behov for en større bolig. Det beror på en konkret og individuel vurdering i det enkelte tilfælde, hvor der lægges vægt på en helhedsvurdering af borgerens tilstand og behov for at have hjælpemidlet eller hjælpemidlerne inde i boligen.

Det kan indgå i vurderingen, om borger har flere hjælpemidler, som samlet optager meget plads i borgers bolig og derfor kan medføre, at borger kan have behov for en større bolig.

Det er ikke en betingelse, at borger har behov for sine hjælpemidler hele tiden, at borger anvender hjælpemidlerne til at komme omkring i sin bolig, eller at boligen har en særlig indretning.

En borger, der kan bevæge sig uden hjælpemidler, vil typisk ikke have behov for en større bolig, og er derfor ikke stærkt bevægelseshæmmet i boligstøttelovens forstand.

Det er også en betingelse for at få beregnet boligstøtten efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede, at boligen er egnet herfor. Det er ikke en betingelse, at boligen er specielt indrettet med henblik på bevægelseshæmmede, blot den er egnet. Afgørelsen heraf  beror på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde.

Ankestyrelsens prøvelse

Efter retssikkerhedsloven foretager Ankestyrelsen generelt en retlig prøvelse af førsteinstansens afgørelse. Det betyder, at vi blandt andet tager stilling til, om førsteinstansen har

-    anvendt de korrekte regler, og om anvendelsen er korrekt,

-    indhentet alle relevante og tilstrækkelige oplysninger i sagen,

-    inddraget relevante og saglige hensyn, og

-    overholdt sagsbehandlingsreglerne.

Hvis førsteinstansen har gjort dét - eller Ankestyrelsen i forbindelse med sin sagsbehandling har rettet op på eventuelle væsentlige fejl - har vi ikke grundlag for at tilsidesætte førsteinstansens konkrete og individuelle vurdering i sagen.

Bemærkninger til Udbetaling Danmark

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har genvurderet afgørelsen inden fire uger efter, at de modtog din klage.

Udbetaling Danmark har modtaget din klage den 29. september 2023. Genvurderingen er sendt til Ankestyrelsen den 19. december 2023.

Udbetaling Danmark har under behandlingen af din klage anmodet om yderligere oplysninger. Det gør Udbetaling Danmark først den 20. november 2023, hvilket er efter fristen på fire uger.

Det fører dog ikke til et andet resultat. Grunden er, at sagen nu er sendt til os. En overskridelse af en lovbestemt tidsfrist kan ikke føre til et andet resultat i sagen, men kan alene føre til kritik.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk.

Sag nr. 2, j.nr. 24-23859

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om afslag på at få boligstøtte beregnet efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 9. oktober 2023.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

  • Udbetaling Danmark skal behandle din sag igen.

Det betyder, at Udbetaling Danmark skal behandle din sag igen og afgøre sagen på ny. Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.

Udbetaling Danmark kontakter dig.

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har genvurderet og sendt sagen til Ankestyrelsen inden for fire uger efter, at de har modtaget din klage. Det fører dog ikke til et andet resultat.

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid. På de næste sider kan du læse mere om afgørelsen.

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst og begrundet til, at vi kan tage stilling til, om du har ret til at få beregnet boligstøtte efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede.

Vi hjemviser derfor sagen til Udbetaling Danmark, som skal behandle sagen igen og træffe en ny afgørelse.

Hvad er afgørende for resultatet
Det fremgår af din lægeerklæring, at du har alvorlige bevægelsesproblemer, som gør det svært for dig at navigere rundt i din lejlighed både gående og siddende. Du har flere medicinske tilstande, herunder Ehlers Danlos, Dercum, Lipomatose, slidgigt, kronisk migræne, depression, kronisk belastningsreaktion og PTSD. Din læge oplyser også, at du falder flere gange dagligt, at du har svært ved at holde overkroppen oprejst, at du har tab af følelse i benene, og at du det meste af tiden opholder dig i sengen.

Derudover fremgår det af lægeerklæringen, at du har behov for en arbejdsrullestol for at kunne bevæge dig rundt i din lejlighed, og at du er afhængig af mange forskellige former for aflastnings- og lejringspuder, gåbånd til at vedligeholde og bedre gangfunktion, trampolin til vedligeholdelsesøvelser af led og muskelstyrke, full body lymphedemmaskine og hængende TRX for at hjælpe dig med at rejse dig op. Du anvender dermed dine hjælpemidler og dit udstyr til at bevæge dig samt vedligeholde din funktionsevne.

Udbetaling Danmark har givet dig afslag på at få din boligstøtte beregnet efter de særlige regler for stærkt bevægelseshæmmede med den begrundelse, at du ikke har en kørestol eller lignende pladskrævende hjælpemidler, som medfører behov for en større bolig, for at du kan komme omkring i din bolig.

Derudover har Udbetaling Danmark anført, at der ikke er oplysninger i sagen om, at den arbejdsstol, som du anvender til at bevæge dig med indendørs, er af en størrelse, som gør det sværere for dig at komme rundt i boligen, således at du har behov for en større bolig.

Udbetaling Danmark har også anført, at det kræver plads at opbevare en fuld kropsbriks, tilhørende lymphedemapparat, en trampolin, hængende TRX, gåbånd, arbejdsstole, aflastningspuder og –kiler, diverse trænings- og aflastningsredskaber samt skabe og skuffer med udtræk, men at behovet for en større bolig skal være begrundet i personens vanskeligheder med at bevæge sig uden hjælpemidler som kørestol, personlift eller lignende.

Udbetaling Danmark har således ikke forholdt sig til, om blandt andet dine arbejdsstole, aflastningspuder og –kiler kan udgøre hjælpemidler for dig, og om de optager plads i et sådant omfang, at du kan have behov for en større bolig.

Hvad skal Udbetaling Danmark gøre

Udbetaling Danmark skal, inden sagen afgøres, foretage en konkret og individuel vurdering af din sag, herunder dit behov for dine hjælpemidler. Det er ikke afgørende, om du anvender alle hjælpemidlerne til at bevæge dig, men om det er nødvendigt for dig at have hjælpemidlerne i din bolig på grund af din funktionsnedsættelse.

Det skal indgå i Udbetaling Danmarks vurdering, om dine hjælpemidler til sammen optager plads i din bolig i et sådant omfang, at du kan have behov for en større bolig.

Udbetaling Danmark skal eventuelt indhente yderligere oplysninger til brug for denne vurdering ift. til, om det er nødvendigt, at du anvender og opbevarer alle dine hjælpemidler i din bolig.

Hvis Udbetaling Danmark ikke efter en fornyet konkret vurdering kommer frem til, at du har ret til forhøjet boligstøtte efter de særlige regler for stærkt bevægelseshæmmede, skal afgørelsen angive de hovedhensyn og de faktiske oplysninger, der er indgået i vurderingen. Du kan klage over den nye afgørelse til Ankestyrelsen.

Om reglerne

Stærkt bevægelseshæmmet

Er borger stærkt bevægelseshæmmet, skal der ved beregningen af borgers boligudgift medregnes for en person yderligere 10 m 2 . Derudover er der forskellige gunstigere beregningsregler.

Ved bedømmelsen af, om en borger kan anses for at være bevægelseshæmmet i boligstøttelovens forstand, skal der lægges vægt på, om den pågældende har et handicap (det kan være fysisk, psykisk, kognitivt mv.), som medfører, at denne kun vanskeligt kan bevæge sig uden hjælpemidler, og derfor kan have behov for en større bolig. Det beror på en konkret og individuel vurdering i det enkelte tilfælde, hvor der lægges vægt på en helhedsvurdering af borgerens tilstand og behov for at have hjælpemidlet eller hjælpemidlerne inde i boligen.

Det kan indgå i vurderingen, om borger har flere hjælpemidler, som samlet optager meget plads i borgers bolig og derfor kan medføre, at borger kan have behov for en større bolig.

Det er ikke en betingelse, at borger har behov for sine hjælpemidler hele tiden, at borger anvender hjælpemidlerne til at komme omkring i sin bolig, eller at boligen har en særlig indretning.

En borger, der kan bevæge sig uden hjælpemidler, vil typisk ikke have behov for en større bolig, og er derfor ikke stærkt bevægelseshæmmet i boligstøttelovens forstand.

Det er også en betingelse for at få beregnet boligstøtten efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede, at boligen er egnet herfor. Det er ikke en betingelse, at boligen er specielt indrettet med henblik på bevægelseshæmmede, blot den er egnet. Afgørelsen heraf beror på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde.

Pligt til at oplyse sagen

Ifølge det forvaltningsretlige princip om sagsoplysning (officialprincippet)

og retssikkerhedslovens § 10, har en myndighed ansvaret for, at sagen er tilstrækkelig oplyst, inden der træffes afgørelse.

En afgørelse skal være begrundet

Efter forvaltningsloven skal en afgørelse være ledsaget af en begrundelse, når den meddeles skriftligt. Begrundelsen skal indeholde en henvisning til de regler, sagen er afgjort efter. Begrundelsen skal også indeholde en kort redegørelse for de oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen. Når en afgørelse beror på en konkret vurdering, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for vurderingen.

Ankestyrelsens prøvelse

Efter retssikkerhedsloven foretager Ankestyrelsen generelt en retlig prøvelse af førsteinstansens afgørelse. Det betyder, at vi blandt andet tager stilling til, om førsteinstansen har

-    anvendt de korrekte regler, og om anvendelsen er korrekt,

-    indhentet alle relevante og tilstrækkelige oplysninger i sagen,

-    inddraget relevante og saglige hensyn, og

-    overholdt sagsbehandlingsreglerne.

Hvis førsteinstansen har gjort dét - eller Ankestyrelsen i forbindelse med sin sagsbehandling har rettet op på eventuelle væsentlige fejl - har vi ikke grundlag for at tilsidesætte førsteinstansens konkrete og individuelle vurdering i sagen.

Bemærkninger til Udbetaling Danmark

Genvurdering

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har genvurderet afgørelsen inden fire uger efter, at de modtog din klage.

Udbetaling Danmark har modtaget din klage den 1. november 2023. Genvurderingen er sendt til Ankestyrelsen den 6. marts 2024.

Det fører dog ikke til et andet resultat. Grunden er, at sagen nu er sendt til os. En overskridelse af en lovbestemt tidsfrist kan ikke føre til et andet resultat i sagen, men kan alene føre til kritik.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk.

Dato for underskrift

29.04.2025

Offentliggørelsesdato

30.04.2025

Paragraf

§ 14 § 22 § 23 § 12

Journalnummer

23-110109