Vil du klage?

Her kan du læse om, hvordan du klager til Klagenævnet for Specialundervisning. Du kan også læse om, hvem der er berettiget til at klage, samt hvordan vi behandler din sag.

Hvad kan du klage over til Klagenævnet for Specialundervisning?

Der er forskel på, hvad du kan klage over afhængig af din sag. Nedenfor kan du se, hvad der gælder for din klage.

Hvis du ønsker at klage over kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen, som skal genvurdere sagen.

Du kan klage over:

  • Henvisning eller afslag på henvisning til specialpædagogisk bistand til dit barn ved et regionalt tilbud
  • Tilbagekaldelse af en henvisning til specialpædagogisk tilbud til dit barn ved et regionalt tilbud
  • Regionsrådets afgørelse om det nærmere indhold af tilbuddet.

Du kan ikke klage over:

  • Henvisning eller afslag på henvisning til kommunale tilbud om specialpædagogisk bistand til dit barn
  • Indholdet af et kommunalt specialpædagogisk tilbud.

Sådan klager du

Du kan klage ved at skrive eller ringe til kommunen. Det er mest praktisk, at du sender et brev eller en e-mail.

Du bør skrive:

  • Hvilken afgørelse du klager over
  • Hvorfor du klager over afgørelsen
  • Dine kontaktoplysninger (adresse og telefonnummer)
  • Dato for afsendelse.

Du skal klage inden 4 uger, fra du har modtaget afgørelsen. Hvis du ikke kan nå at skrive en klage inden for fristen, kan du blot oplyse, at du ønsker at klage, og at du vil uddybe klagen senere.

Hvis kommunen ikke ændrer afgørelsen, skal de sende klagen videre til Klagenævnet for Specialundervisning inden for 4 uger.

Det er enten din kommune eller dit barns skoleleder, der har truffet afgørelse om specialundervisning til dit barn i folkeskolen. Hvis du ønsker at klage over afgørelsen, skal du klage til den kommune eller den skoleleder, som har truffet afgørelsen. Kommunen/skolelederen skal herefter vurdere sagen igen.

Du kan klage, når kommunens/skolelederens afgørelse drejer sig om:

  • Specialskole
  • Specialklasse
  • Støtte i mindst 9 undervisningstimer à 60 minutter ugentligt i en almen folkeskoleklasse
  • Anden specialpædagogisk bistand, fx it-rygsæk, it-hjælpemidler, personlig assistent mv.

Du kan ikke klage over:

  • Skoleudsættelse/skolestart
  • Det frie skolevalg
  • Skolelederens beslutning om at dit barn skal/ikke skal gå en klasse om
  • Afslag på et 12. skoleår
  • Støtte i SFO/klub
  • Den måde undervisningen generelt er tilrettelagt på
  • Befordring (kørsel)
  • Midlertidig enkeltmandsundervisning
  • Mobning på skolen
  • Betaling for friskole eller efterskoleophold
  • Det fysiske forhold på skolen, medmindre de er afgørende for undervisningen.

Sådan klager du

Du kan klage ved at skrive eller ringe til kommunen/skolelederen. Det er mest praktisk, at du sender et brev eller en e-mail.

Du bør skrive:

  • Hvilken afgørelse du klager over
  • Hvorfor du klager over afgørelsen
  • Dine kontaktoplysninger (adresse og telefonnummer)
  • Dato for afsendelse.

Du skal klage inden 4 uger, fra du har modtaget afgørelsen. Hvis du ikke kan nå at skrive en klage inden for fristen, kan du blot oplyse, at du ønsker at klage, og at du vil uddybe klagen senere.

Hvis kommunen/skolelederen ikke ændrer afgørelsen, skal de sende klagen videre til Klagenævnet for Specialundervisning inden for 4 uger.

Hvis du ønsker at klage over kommunens afgørelse om STU, skal du klage direkte til Klagenævnet for Specialundervisning.

Du kan klage over:

  • Målgruppevurderingen
  • Afslag på en ungdomsuddannelse, selv om du er i målgruppen
  • Ikke at have fået mulighed for at vælge mellem flere forskellige uddannelsessteder
  • Afslag på dit alternative forslag om uddannelsessted
  • Indholdet i uddannelsen
  • Hvor stor en andel af det årlige timetal, der skal anvendes til praktiske aktiviteter, herunder praktik
  • Afslag på anmodning om midlertidig afbrydelse af ungdomsuddannelsen
  • Afslag på genoptagelse af ungdomsuddannelsen i forhold til alderskravet på 25 år
  • Afbrydelse af ungdomsuddannelsen.

Du kan ikke klage over:

  • Bo-ophold
  • Transport.

Sådan klager du

Du kan enten skrive eller ringe til os.

Hvis du er under 18 år, kan dine forældre klage på dine vegne uden at have en fuldmagt.

I din klage bør du oplyse:

  • Navn og CPR-nummer på den person, sagen drejer sig om
  • Om du har fuldmagt, hvis personen er over 18 år
  • Hvilken afgørelse du klager over
  • Hvorfor du klager over afgørelsen
  • Dine kontaktoplysninger (adresse, telefonnummer, e-mailadresse)
  • Dato for afsendelse.

Der er ingen klagefrist.

Når vi modtager din klage, indhenter vi en udtalelse fra kommunen og dokumenterne i din sag.

Hvis du ønsker at klage over kommunens afgørelse om specialundervisning for voksne, skal du klage direkte til Klagenævnet for Specialundervisning.

Du kan klage over:

  • Retlige afgørelser om specialundervisning for voksne (begrundelse, partshøring, aktindsigt, oplysningsgrundlaget mv.)

Du kan fx klage over, at der mangler en begrundelse, partshøring eller aktindsigt.

Du kan ikke klage over:

  • Kommunens afgørelse om hvorvidt du skal have et tilbud eller ej
  • Indholdet af det tilbud, du har fået

Sådan klager du

Du kan enten skrive eller ringe til os, men det er mest praktisk, at du sender et brev eller en e-mail.

I din klage bør du oplyse:

  • Navn og CPR-nummer på den person, sagen drejer sig om
  • Hvilken afgørelse du klager over
  • Hvorfor du klager
  • Dine kontaktoplysninger (adresse, telefonnummer, e-mailadresse)
  • Dato for afsendelse.

Når vi modtager din klage, indhenter vi en udtalelse fra kommunen og dokumenterne i din sag.

Sådan behandler vi din sag

Klagenævnet for Specialundervisning kan undersøge/behandle din sag på to forskellige måder. Vi kan:

  • undersøge, om indholdet af kommunens afgørelse er rigtig (en materiel prøvelse)
  • undersøge, om kommunen har overholdt forvaltningslovens regler, da de afgjorde din sag (en formel prøvelse).

Hvis vi foretager en fuld prøvelse, behandler vi din sag både materielt og formelt.

Hvis vi finder det nødvendigt, kan vi hjemvise din sag til kommunen. Det betyder, at kommunen skal træffe en ny afgørelse på et korrekt grundlag.

Når vi har behandlet din sag

Når vi har behandlet din sag, får du resultatet i en skriftlig afgørelse.

Klagenævnet for Specialundervisnings afgørelse kan have en række forskellige udfald:

Det betyder, at vi ændrer kommunens afgørelse.

Det betyder ikke, at vi peger på et nyt tilbud til dig. Det er derimod kommunen, der skal kontakte dig, så I sammen kan finde/tilrettelægge et undervisningstilbud, som stemmer overens med vores afgørelse.

Det betyder, at vi ikke ændrer kommunens afgørelse, og denne gælder altså fortsat.

I nogle sager vurderer vi, at kommunens tilbud ikke er godt nok, men at det, du ønsker, heller ikke er det rigtige. Hverken du eller kommunen får altså medhold. I dette tilfælde peger vi på et tredje tilbud, og kommunen skal træffe en ny afgørelse.

I nogle tilfælde kan vi ikke behandle din klage. Det kan skyldes:

  • at du har sendt klagen for sent
  • at klagen ikke befinder sig inden for vores område
  • at kommunen ikke har truffet afgørelse
  • at du ikke har ret til at klage.

Det betyder, at vi sender din klage tilbage til kommunen. Kommunen skal herefter træffe en ny afgørelse.

Vi sender klagen tilbage, hvis kommunen enten har begået alvorlige sagsbehandlingsfejl eller har truffet afgørelse uden at oplyse sagen tilstrækkeligt.

Fuldmagtsblanketter

Vi skal have en fuldmagtsblanket sammen med klagen, hvis du ønsker at klage på vegne af en anden.

Det gælder, når der er tale om:

Førskole og folkeskole

Hvis du ønsker at klage på vegne af den eller dem, der har forældremyndigheden. Det kan fx være, at du har barnet i pleje. Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre give dig fuldmagt.

Fuldmagtsblanket - førskole og folkeskole

Unge og voksne

Hvis du er under 18 år, kan dine forældre klage på dine vegne uden en fuldmagt.

Hvis du er over 18 år, kan en anden repræsentere dig, hvis du giver en fuldmagt. Dette gælder også, hvis det er dine forældre, som skal repræsentere dig. Vær opmærksom på, at du kun kan vælge én partsrepræsentant.

Fuldmagtsblanket - unge og voksne

Fuldmagten skal sendes til os sammen med klagen. Du skal sende blanketten til Ankestyrelsen. Du må gerne sende den fra din e-Boks eller via Ankestyrelsens kontaktformular, som du finder her:

Kontakt Ankestyrelsen