Kontakt Ankestyrelsen

Ankestyrelsen har afdelinger i både Aalborg og København, og det er samme telefonnummer og mail.

Inden du ringer til Ankestyrelsen

Hvis du endnu ikke har klaget, men har brug for vejledning og rådgivning, skal du kontakte den myndighed, der skal afgøre sagen først. Det kan for eksempel være din kommune, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Udbetaling Danmark eller Familieretshuset.

Hav relevante oplysninger parat

Vi kan hurtigere hjælpe dig, hvis du har alle relevante oplysninger parat, når du kontakter os. Det kan være:

  • dit fulde navn
  • fødselsdato
  • CPR-nummer
  • journalnummer (du finder j-nr. til højre i brevet fra Ankestyrelsen).

Hvis du får en anden til at ringe til os for dig, skal du selv være til stede under samtalen, så du kan give mundtlig fuldmagt til denne samtale. Du kan også sende os en skriftlig fuldmagt, så vi ved, at vi må give en anden person oplysninger om din sag.

Læs mere om fuldmagter her

Mit Overblik

Har du klaget til Ankestyrelsen over en kommunes afgørelse på social- og beskæftigelsesområdet, har du mulighed for at følge med i din sag hos Ankestyrelsen på Mit Overblik på borger.dk.

Det er dog ikke muligt at se sager som involverer børn på Mit Overblik.

Se her, hvordan du gør

Når du ringer til vores hovednummer, kan vi hjælpe med mange ting:

  • Vi kan svare på generelle spørgsmål.
  • Du kan få oplysninger om status i din sag.
  • Vi kan fortælle dig, om vi har modtaget din sag fra kommunen eller en anden førsteinstans. Der kan gå nogle dage, fra vi har fået klagen, til den er registreret i vores system.
  • Du kan få at vide, om vi har fået nye oplysninger, som du har sendt til din sag. Der kan gå nogle dage, før de er registreret i vores system.

Du kan give os nye oplysninger om din sag. Vi vil eventuelt bede dig om at sende oplysningerne på skrift.

  • Vi kan hjælpe med at forklare, hvad en afgørelse betyder.

  • Vi kan ikke fortælle, om du har ret i din klage.
  • Vi kan ikke svare på, hvad du skal gøre for at få en bestemt ydelse eller hjælp.
  • Vi kan ikke behandle din sag hurtigere, fordi du beder os om det. Der kan dog være særlige forhold, så vi behandler din sag før andre.
  • Vi kan ikke hjælpe dig med at kontakte andre myndigheder.
  • Vi kan ikke oplyse en præcis dato for, hvornår du får din afgørelse. Vi henviser til det kvitteringsbrev, du har fået, i forhold til forventet sagsbehandlingstid.
  • Vi kan ikke oplyse, hvornår der kommer sagsbehandler på din sag.

Ring eller skriv til os

Telefon: 33 41 12 00

Åbningstid: Mandag-torsdag kl. 9.00-15.00 og fredag kl. 9.00-12.00.

Ring til Ankestyrelsen

Brug vores kontaktformular

Det letteste for mange er at bruge vores kontaktformular.

Find formularen her

Contact the Appeals Board

Send os en mail

Mail: ast@ast.dk
Sikker mail: sikkermail@ast.dk

Vi modtager kun visse filtyper/formater - se listen her

Adresse, EAN og CVR

Postadresse

Ankestyrelsen
Nytorv 7, 2. sal
9000 Aalborg

Ankestyrelsen Aalborg

Nytorv 7, 2. sal
9000 Aalborg

Ankestyrelsen København

Teglholmsgade 3
2450 København SV

EAN og CVR

EAN: 57 98 000 35 48 21
CVR: 1007 4002

Video

Når du ringer til Ankestyrelsen

Se i videoen her, hvad der sker når du kontakter Ankestyrelsen

Yderligere information

Hvis du er bekymret for et barns eller en ungs trivsel og udvikling, skal du som udgangspunkt underrette barnets eller den unges kommune om din bekymring.

Du kan læse mere om underretninger her 

Sikre mails

Hvis du vil sende os en mail med personfølsomme oplysninger, fx CPR-nummer, skal du sende den som sikker mail.

Du kan sende en sikker mail på flere forskellige måder:

  • Kontaktformular - den letteste måde.
  • Fra din Digitale Postkasse (fx via borger.dk eller Digital Post).
  • Sikkermail: Du kan sætte dit eget mailprogram op til at kunne sende sikkert. Det er dit eget ansvar, at mailen opsættes, så den sender sikkert.

Hvis du sender bilag med en sikker mail, må de højst fylde 33 MB.

Digital Post – sådan sender du

  • Log ind på din digitale postkasse (Digital Post)
  • Vælg ”Ny besked”
  • Vælg Ankestyrelsen som modtager
  • Udfyld, vedhæft og send.