Hvem kan klage til Ankestyrelsen?
Du kan klage, hvis du er part i en sag. Parter i en sag er for eksempel den person eller det forsikringsselskab, som afgørelsen handler om.
Ankestyrelsen er øverste administrative klageinstans. Herefter har du mulighed for at gå videre til domstolene eller ombudsmanden.
Det er gratis at klage til os.
Klagevejledning
Hvis du vil klage til os, skal du følge en klagevejledning. Den fik du i brevet sammen med den afgørelse, du vil klage over.
Vi behandler klager over afgørelser fra:
- Kommuner
- Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
- Udbetaling Danmark
- Kommunernes børne- og ungeudvalg
- Arbejdstilsynet
- Adoptionssamrådet
- Socialtilsynet
- Jobcentre
- Uddannelsesinstitutioner
- A-kasser.
Hvad skal der stå i klagen?
Der er ingen krav om, at du skal begrunde din klage. Men det er alligevel en god idé, at du fortæller, hvad du er utilfreds med.
En klage skal dog meget gerne indeholde:
- dit navn
- din adresse, telefonnummer og mail
- dit CPR-nr.
- navnet på den myndighed, du klager over
- sagsnummeret på den sag, du klager over.
Klagefrister
Du kan se fristen for at klage i brevet med din afgørelse.
For at vi kan beregne datoen for klagefristen, skal vi vide, hvordan myndigheden har sendt dig brevet. Det har altså betydning, om du har fået afgørelsen som digitalt eller fysisk brev.