Sådan klager du

Du kan klage til Ankestyrelsen, hvis du er utilfreds med en afgørelse. Læs om, hvordan du klager over en afgørelse og find de tidsfrister, der gælder.

Hvem kan klage til Ankestyrelsen?

Du kan klage, hvis du er part i en sag. Parter i en sag er for eksempel den person eller det forsikringsselskab, som afgørelsen handler om.

Ankestyrelsen er øverste administrative klageinstans. Herefter har du mulighed for at gå videre til domstolene eller ombudsmanden.

Det er gratis at klage til os.

Klagevejledning 

Hvis du vil klage til os, skal du følge en klagevejledning. Den fik du i brevet sammen med den afgørelse, du vil klage over. 

Vi behandler klager over afgørelser fra:

  • Kommuner 
  • Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
  • Udbetaling Danmark
  • Kommunernes børne- og ungeudvalg
  • Arbejdstilsynet
  • Adoptionssamrådet
  • Socialtilsynet
  • Jobcentre
  • Uddannelsesinstitutioner
  • A-kasser. 

Hvad skal der stå i klagen?

Der er ingen krav om, at du skal begrunde din klage. Men det er alligevel en god idé, at du fortæller, hvad du er utilfreds med.

En klage skal dog meget gerne indeholde:

  • dit navn 
  • din adresse, telefonnummer og mail 
  • dit CPR-nr. 
  • navnet på den myndighed, du klager over
  • sagsnummeret på den sag, du klager over.

Klagefrister

Du kan se fristen for at klage i brevet med din afgørelse.

For at vi kan beregne datoen for klagefristen, skal vi vide, hvordan myndigheden har sendt dig brevet. Det har altså betydning, om du har fået afgørelsen som digitalt eller fysisk brev. 

Hvis myndigheden har sendt afgørelsen med almindelig, fysisk post, går vi ud fra, at du har fået brevet 6 hverdage senere.

Hvis myndigheden har sendt afgørelsen med Quickpost (der står Q på kuverten), går vi ud fra, at du har fået brevet to dage efter, at det er sendt. Det er altså det samme som breve, der tidligere hed A-brev.

Hvis myndigheden har sendt afgørelsen digitalt, for eksempel via Digital Post, går vi ud fra, at du har fået brevet samme dag. 

Hvis du oplyser, at det digitale brev først er kommet til din digitale postkasse senere, undersøger vi det. Det kan nemlig have betydning for, om din klage er modtaget i rette tid. Vi undersøger det ved at bede myndigheden dokumentere de digitale registreringer for brevet.

Det er anderledes i sager, hvor Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har sendt afgørelsen digitalt.

Hvis afgørelsen er sendt til din digitale postkasse (Digital Post), går vi ud fra, at du har fået brevet dagen efter dateringen. Er datoen på afgørelsen en fredag, går vi ud fra, at du har fået den om mandagen.

Er afgørelsen sendt digitalt på anden måde end via Digital Post, går vi ud fra, at brevet er kommet frem samme dag, som det er dateret.

Muligheder for dispensation

Vi kan se bort fra, at klagefristen er overskredet, hvis der er en særlig grund til, at du ikke kunne nå at klage inden for fristen.

En særlig grund kan være alvorlig sygdom i hele perioden eller omkring klagefristens udløb, bortrejse, hospitalsindlæggelse eller andre hindringer, som du ikke selv er skyld i. Det er dig, der skal vise dokumentation for, at der har været en særlig grund til, at klagefristen ikke er overholdt.

Særligt for klagesager til nævn og udvalg

Der er særlige regler for klager til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg og de nævn, vi er sekretariat for. Dem finder du her:

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg

Adoptionsnævnet 

Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger

Arbejdsmiljøklagenævnet

Klagenævnet for Specialundervisning

Ligebehandlingsnævnet

Psykolognævnet