Sådan behandler vi din underretning

Her kan du læse om, hvilke sager vi kan gå ind i, og hvordan vi behandler en underretning.

Sådan behandler vi en underretning

Så snart vi modtager en underretning, går vi i gang med at afdække, om der er grundlag for bekymring for barnet eller den unge.

Vi tager skriftlig kontakt til sagens parter (børn over 10 år) og gør dem opmærksom på, at vi har modtaget en underretning. Sagens parter er det barn, som underretningen drejer sig om, og dem, der har forældremyndigheden.

Forældremyndighedsindehaverne får også en kopi af underretningen, hvor navnet på underretter fremgår, medmindre der er tale om en anonym underretning.

Vi kontakter kommunen og beder om alle relevante oplysninger.

Når vi har modtaget materialet fra kommunen, vurderer vi sagen. Vi har mulighed for at drøfte sagen med en børnesagkyndig, der kan give psykologfaglig råd og vejledning.

Hvis vi vurderer, at kommunen handler relevant og tilstrækkeligt, afslutter vi sagen. Vi giver sagens parter skriftlig besked.

Hvis kommunen ikke handler relevant og tilstrækkeligt, kan vi behandle sagen på et børnemøde.

Hvis vi vurderer, at kommunen ikke handler tilstrækkeligt og relevant i forhold til barnets eller den unges behov, kan vi vælge at behandle sagen på et børnemøde med henblik på at træffe en afgørelse.

På børnemødet deltager to beskikkede medlemmer, to af vores jurister og en børnesagkyndig. Sagens parter har mulighed for at deltage, så de kan udtale sig om sagen. Sagens parter har ret til en advokat og kan også medbringe en bisidder.

På børnemødet bliver det afgjort, om der er behov for støttende indsatser. Ankestyrelsen kan selv træffe afgørelse om en indsats eller pålægge kommunen at træffe afgørelse.

Vi kan bestemme, at afgørelserne skal gennemføres inden for en nærmere angivet tidsfrist.

Vi kan også træffe afgørelse i sagen, selvom ingen af sagens parter møder op. 

Hvad kan Ankestyrelsen gøre i akutte tilfælde?

Hvis vi mener, at der er behov for, at vi handler akut, vil vi hurtigt træffe en afgørelse om fx anbringelse. Det kan vi gøre, når der er tale om en helt ekstraordinær situation.

Denne særlige kompetence kaldes for en ”formandsafgørelse”.  Formandsafgørelser, som Ankestyrelsen træffer, er foreløbige afgørelser og har gyldighed i en måned.

Kommunen skal inden for denne måned tage stilling til, om de vil behandle sagen på et møde i børne- og ungeudvalget.

Det kan vi ikke i behandling af underretningssager 

  • Vi kan ikke behandle klager over en sagsbehandler eller sagsbehandlingen i kommunen. En sådan klage skal sendes til borgmesteren som øverste ansvarlige for kommunens ansatte
  • Vi kan ikke tage stilling til skoletilbud, hverken almindelig folkeskole eller specialundervisning. Vi kan heller ikke bestemme noget om dagbehandlingstilbud
  • Vi kan ikke tage stilling til samvær med børn, der bor sammen med en forælder. Vi kan ikke beslutte noget om rammerne for samvær eller forholdene hos en samværsforælder. Den kompetence ligger i Familieretshuset
  • Vi kan heller ikke beslutte barnets bopæl hos en forælder eller træffe afgørelse om forældremyndighed. Den kompetence ligger også i Familieretshuset
  • Vi har ikke mulighed for at bestemme, hvem der skal stå for familiebehandling eller være kontaktperson for dit barn. Den kompetence ligger hos kommunen
  • Vi kan ikke tage stilling til STU-forløb
  • Støtte i form af tabt arbejdsfortjeneste og dækning af merudgifter samt støtte efter voksenbestemmelserne falder også uden for vores kompetence

Afgørelser truffet af kommunen fx om støttende indsatser efter barnets lov kan påklages til Ankestyrelsen. Klagen sendes til kommunen, der sender klagen og sagens akter til os. Din klage er som udgangspunkt ikke en del af behandlingen af underretningssagen. Du modtager en afgørelse i din klagesag.

Særligt om bekymring for anbragte børn

Vi kan ikke bestemme, hvor et anbragt barn skal bo, så vi kan heller ikke ændre en beslutning om ændring af anbringelsessted.

Vi kan heller ikke bestemme, hvor et anbragt barn skal gå i skole.

Vi har ikke kompetence til at føre tilsyn med plejefamilier og opholdssteder.

Som udgangspunkt kan vi ikke bestemme omfang og placering af samvær, hverken hvor meget, der skal være, eller hvornår det skal være. Har kommunen truffet en afgørelse, kan du klage. En klage skal sendes til kommunen, der sender klagen og sagens akter til os. Din klage er som udgangspunkt ikke en del af behandlingen af underretningssagen. Du vil modtage en afgørelse i din klagesag.