Hjælp og støtte efter serviceloven eller anden relevant lovgivning
Kommunen skal også beskrive, hvorfor forældremyndighedsindehaveren ikke vil være i stand til at varetage omsorgen for barnet og tage hånd om barnets særlige behov med støtte efter serviceloven eller anden lovgivning. Det skal herunder fremgå, hvilke mindre indgribende støttetiltag som kommunen eventuelt har forsøgt eller overvejet.
Indstilling begrundet i barnet eller den unges behov
Er en indstilling om anbringelse ikke baseret på forældremyndighedsindehaverens forhold, men derimod på barnets forhold, skal kommunen i indstillingen begrunde, hvorfor den vurderer, at forældremyndighedsindehaveren ikke kan varetage omsorgen for barnet med støtte. Eksempelvis skal det fremgå, hvorfor et ambulant behandlingstilbud til barnet kombineret med aflastning eller praktisk, pædagogisk støtte i hjemmet ikke vil være tilstrækkeligt til at varetage barnets behov.
Der er altså med lovændringen sket en præcisering af kommunens forpligtelse til at overveje, om mindre indgribende foranstaltninger vil være tilstrækkelige. Derudover vil det blive mere tydeligt for forældremyndighedsindehaveren, hvilke overvejelser kommunen har haft, hvilket også er et af formålene med lovændringen.
Ankestyrelsens sagsbehandling
Ankestyrelsen har, siden de nye regler trådte i kraft, ophævet fire afgørelser, hvor der ikke er en eksplicit indstilling om forældremyndighedsindehaverens kompetencer. I de pågældende sager er der alene henvist til en børnefaglig undersøgelse, men vurderingen fremgik ikke eksplicit i indstillingen til børn og unge-udvalget, hvilket ikke er tilstrækkeligt. Derudover udtaler Ankestyrelsen kritik i en række sager, hvor det ikke fremgår tydeligt, at der er taget stilling til forældremyndighedsindehaverens kompetencer. Ofte indeholder indstillingen oplysninger om forældremyndighedsindehaveren, uden at der er foretaget en tilstrækkelig klar og samlet vurdering. Ankestyrelsen har også udtalt kritik i en række sager, hvor der ikke er taget stilling til forældremyndighedsindehavernes evner til varetage omsorgen for barnet med støtte.
Ny regel begrænser adgangen til at anmode om hjemgivelse
Når en kommune anbringer et barn uden for hjemmet, skal kommunen også fastsætte en genbehandlingsfrist. Når fristen er udløbet, skal kommunen tage stilling til, om den vil indstille, at barnet fortsat skal være anbragt. Kommunen skal altid følge sagen løbende og eventuelt tage stilling til, om formålet med anbringelsen er opnået inden fristens udløb.
Med virkning fra den 1. marts 2020 blev forældremyndighedsindehaveren begrænset i sin mulighed for at anmode om hjemgivelse af et barn, som er anbragt uden for hjemmet, når fristen ikke er udløbet. Med ændringen kan kommunen træffe afgørelse om at afvise en anmodning om hjemgivelse uden at tage stilling til, om der er grundlag for hjemgivelse, når der ikke er væsentlige forandrede forhold hos barnet, forældremyndighedsindehaveren eller anbringelsesstedet.
Efter de tidligere regler kunne kommunen kun afvise at behandle en anmodning om hjemgivelse af et barn, når der var tale om et lille barn, som var anbragt uden samtykke med den særlige genbehandlingsfrist på tre år. Efter de nye regler gælder begrænsningen for alle børn, uanset hvilken frist der er fastsat.
Hvis en ung, der er fyldt 15 år, anmoder om hjemgivelse, skal kommunen altid tage stilling til anmodningen, uanset om der er væsentlige forandrede forhold.
Er barnet eller den unge anbragt med samtykke, skal kommunen fortsat behandle en anmodning fra forældremyndighedsindehaveren om hjemgivelse som hidtil.
Ændringen skal skabe ro for barnet, så sagen om anbringelse ikke skal forelægges børn og unge-udvalget, hvis forholdene ikke har ændret sig.
Hvis kommunen vurderer, at der er væsentlige forandrede forhold, skal kommunen som tidligere enten træffe afgørelse om hjemgivelse og fastsætte en hjemgivelsesperiode, eller sagen skal for børn og unge-udvalget med en indstilling om anbringelse.