Samlede hovedresultater for 2020-2022
De samlede hovedresultater for 2020-2022 er baseret på 2.140 sager. Sagerne fordeler sig på 1.184 sager om familiebehandling og 956 sager om anbringelse, hvoraf 50 sager handler om anbringelse uden samtykke.
Den børnefaglige undersøgelse
I 69 procent af de sager, vi har gennemgået, lever kommunerne op til kravet om at lave en børnefaglig undersøgelse. Det betyder, at kommunerne i disse sager har lavet en børnefaglig undersøgelse eller en opdatering af en allerede eksisterende børnefaglig undersøgelse, som handler om de aktuelle forhold.
Kommunen overholder i 44 procent af sagerne kravet om at afslutte den børnefaglige undersøgelse inden for fristen på fire måneder. Samtidigt viser resultaterne, at kommunerne i 96 procent af sagerne, hvor der er udarbejdet en børnefaglig undersøgelse, overholder kravet om, at undersøgelsen indeholder en begrundet stillingtagen, som peger på det støttebehov, der efterfølgende træffes afgørelse om.
Børnesamtalen
Sagsbehandleren skal tale med barnet, inden kommunen træffer afgørelse om en indsats. Børnesamtalen skal sikre, at barnet ved, hvilken afgørelse kommunen har tænkt sig at træffe, og at barnet har mulighed for at udtale sig. I 57 procent af de sager, vi har gennemgået, har kommunerne overholdt reglerne om børnesamtalen. Her har kommunerne haft en samtale med barnet, inden de har truffet en afgørelse, hvor de har talt om den konkrete foranstaltning. Vi vurderer også, at kravet om en børnesamtale er overholdt, hvis samtalen er fravalgt på grund af barnets modenhed eller sagens karakter.
Handleplan
Det er afgørende, at kommunen vælger en relevant indsats for at imødekomme barnets eller den unges og eventuelt familiens støttebehov. Kommunens valg af indsats skal formuleres i en handleplan, der også angiver formålet med indsatsen. I 81 procent af sagerne har kommunerne udarbejdet en handleplan for den aktuelle foranstaltning. I 98 procent af disse sager angiver handleplanen hvilken indsats, der er nødvendig for at opnå formålet.
Opfølgning
For at sikre, at den valgte indsats imødekommer barnets eller den unges og eventuelt familiens støttebehov, skal kommunen løbende følge op på indsatsen. I 50 procent af de sager, hvor vi har set på opfølgning, har kommunerne opfyldt kravet om at følge op inden for de første tre måneder efter at have iværksat foranstaltningen.
Underretning
Når kommunen modtager en underretning om, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte, skal den inden for 24 timer vurdere, om barnets sundhed eller udvikling er i fare, og om der er behov for at iværksætte akutte foranstaltninger for at hjælpe barnet. I 92 procent af underretningerne, som Ankestyrelsen har set, har kommunerne inden for 24 timer foretaget en vurdering af, om barnet havde behov for akut hjælp.
I rapporten med de samlede hovedresultater for 2020-2022 fremgår de øvrige hovedresultater af rapportens første kapitel.
Børnesagsbarometret samlede hovedresultater 2020-2022
Børnesagsbarometret 2022
I Børnesagsbarometret 2022 er der gennemgået i alt 697 sager fra 31 kommuner. Sagerne fordeler sig på 375 sager, og 322 sager handler om anbringelse, hvoraf 15 sager handler om anbringelse uden samtykke.
Børnesagsbarometret viser blandt andet:
- at kravet om at udarbejde en børnefaglig undersøgelse eller opdatering er overholdt i 63 procent af de sager, vi har gennemgået
- at kravet om en børnesamtale forud for afgørelsen, hvor der tales om den konkrete foranstaltning, er overholdt i 55 procent af sagerne
- at kravet om at udarbejde en handleplan, som handler om den aktuelle foranstaltning, er overholdt i 77 procent af sagerne
- at kravet til opfølgning inden for de første tre måneder efter en iværksat foranstaltning er opfyldt i 55 procent af sagerne
- at kommunerne i 95 procent af de underretninger, vi har gennemgået, inden for 24 timer har foretaget en vurdering af, om der var behov for at iværksætte akutte foranstaltninger, sådan som loven foreskriver.
Undersøgelsens øvrige resultater præsenteres i Børnesagsbarometret 2022.
Børnesagsbarometret 2022