Gennemgangen af sager viser, at kommunerne gennemgående har udfordringer med at oplyse sagerne tilstrækkeligt, og at det kan være uklart for dem, hvilke konkrete forhold de skal inddrage, for at udmåling af tabt arbejdsfortjeneste sker i overensstemmelse med regler og praksis.
Uklart hvilke forhold kommunerne skal indhente oplysninger om
Udmåling af timer til dækning af tabt arbejdsfortjeneste sker ved en vurdering af, i hvilket omfang pasning af barnet i hjemmet påvirker forælderens mulighed for at passe sit arbejde. For at kunne lave den vurdering skal kommunerne have tilstrækkeligt med oplysninger om barnets pasningsbehov og om forældrenes indtægtstab.
Det indebærer blandt andet, at kommunerne skal sikre sig, at der er tilstrækkelige oplysninger om, i hvilke(t) tidsrum barnet har et nødvendigt pasningsbehov og placering af forældrenes arbejdstider.
I flere tilfælde får kommunerne dog ikke indhentet tilstrækkelige oplysninger til at kunne udmåle dækning af tabt arbejdsfortjeneste i overensstemmelse med regler og praksis. Det kan hænge sammen med, at det er uklart for kommunerne, hvilke konkrete forhold de skal inddrage ved udmåling af tabt arbejdsfortjeneste i overensstemmelse med regler og praksis.
Eksempelvis har kommunen i en sag ikke oplyst sagen tilstrækkeligt. I sagen følger kommunen op på forælderens bevilling af 17 timers tabt arbejdsfortjeneste til pasning af et 16-årigt barn, der har gennemgået et kræftforløb. Kommunen bevilger fortsat 17 timers tabt arbejdsfortjeneste om ugen.
Kommunen undersøger derimod ikke, om barnet har et pasningsbehov på tidspunktet for kommunens opfølgning, og hvor stort det i så fald er. Det fremgår desuden ikke, at kommunen har undersøgt forældrenes aktuelle arbejdstider ved opfølgningen. Sagen er derfor ikke tilstrækkeligt oplyst.
Anbefalinger: Afklar pasningsbehovet og indtægtstabet
Ud fra de udfordringer, der viser sig i sagsgennemgangen, har Ankestyrelsen en række anbefalinger til kommunernes sagsbehandling.
- Oplysningsgrundlaget
Kommunen skal ved udmåling af tabt arbejdsfortjeneste sikre sig, at der foreligger tilstrækkelige oplysninger om barnets pasningsbehov og forældrenes indtægtstab.
Kommunen skal være særligt opmærksom på at indhente oplysninger om, i hvilke(t) tidsrum barnet har et nødvendigt pasningsbehov, placering af forældrenes arbejdstider samt muligheden for fleksibel arbejdstilrettelæggelse.
- Udmålingen
Ved udmåling af tabt arbejdsfortjeneste skal kommunen som udgangspunkt sammenholde pasningsbehovet med indtægtstabet. Kommunen skal på den baggrund foretage udmåling af tabt arbejdsfortjeneste for det indtægtstab, der er forbundet med pasning af barnet i hjemmet.
Kommunen skal dog være opmærksom på, at der også er mulighed for at udmåle tabt arbejdsfortjeneste, selvom der ikke er sammenfald mellem pasningsbehovet og forældrenes arbejdstider, eksempelvis i forbindelse med indhentelse af søvn, praktiske gøremål mv.
- Klarhed
Ved udmåling af tabt arbejdsfortjeneste skal kommunen sikre, at der er klarhed om formålet og rammerne for bevillingen. Hvis der bevilges tabt arbejdsfortjeneste til flere formål, skal fordelingen af de bevilgede timer være klar.
- Aktuelle behov
Kommunen skal sikre, at udmålingen af tabt arbejdsfortjeneste svarer til det aktuelle behov. Kommunen skal derfor ved opfølgningsafgørelser være opmærksomme på, om betingelserne for tabt arbejdsfortjeneste til de tidligere bevilgede formål fortsat er opfyldte.