Af specialkonsulent Buket Fidan og fuldmægtig Regitse Pilgaard Zefting
Hjælpemidler, forbrugsgoder eller sædvanligt indbo?
Det følger af fast praksis fra Ankestyrelsen, at hjælpemidler er defineret som produkter, der er fremstillet særligt til at afhjælpe en nedsat funktionsevne, mens forbrugsgoder er defineret som produkter, der bliver fremstillet og forhandlet bredt med henblik på sædvanligt forbrug hos befolkningen i almindelighed.
Forbrugsgoder, der indgår i sædvanligt indbo, er almindeligt udbredte forbrugsgoder, som kan findes i ethvert hjem, der måtte ønske det. Hvilke forbrugsgoder, der normalt indgår i sædvanligt indbo, ændres løbende i takt med den almindelige samfundsudvikling. Det kan betyde, at et produkt, der tidligere blev betragtet som et forbrugsgode, nu skal betragtes som et forbrugsgode, der normalt indgår i sædvanligt indbo.
I vurderingen af, om et forbrugsgode normalt indgår i sædvanligt indbo, kan man inddrage en række kriterier som:
- produktets udbredelse og funktionalitet
- om produktet findes i forskellige farver, størrelser og prisklasser
- den teknologiske udvikling
- befolkningens levestandard, og
- prisniveauet på produktet.
Vi henviser i den forbindelse til Ankestyrelsens principmeddelelser 73-16 og 36-22.
Hvorvidt et produkt er defineret som et hjælpemiddel, et forbrugsgode eller et forbrugsgode, der indgår i sædvanligt indbo, har betydning i forhold til omfanget af kommunens støtte. Kommunen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Hjælpen ydes til anskaffelse af det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Kommunen skal yde støtte til forbrugsgoder, når betingelserne for støtte til hjælpemidler er opfyldt. Her udgør hjælpen 50 pct. af prisen på et almindeligt standardprodukt af den pågældende art.
Forbrugsgoder, der indgår i sædvanligt indbo, kan der ikke ydes støtte til.
Principmeddelelse 36-22, sag nr. 4: Tung dyne med fyld af glasperler og betræk af bomuld/bambus
I principmeddelelse 36-22 behandler Ankestyrelsen i sag nr. 4 en sag om en tung dyne med fyld af glasperler og betræk af bomuld/bambus. Vi har behandlet sagen med det formål at give et eksempel på, hvornår en tung dyne er sædvanligt indbo.
I sag nr. 4 vurderer vi, at der er sket en udvikling inden for området, som medfører, at kugledyner ikke længere alene er forbundet med at afhjælpe en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, men nu anbefales generelt til alle, både med og uden en funktionsnedsættelse, for at kunne få en bedre søvn. Dynen har således ikke en særlig funktion, der alene har til formål at afhjælpe en nedsat funktionsevne. Da den tunge dyne ikke længere alene har til formål at afhjælpe en nedsat funktionsevne, opfylder produktet i dag ikke definitionen for at være et hjælpemiddel.
At der er sket en udvikling på området understøttes desuden af, hvor udbredt tunge dyner er i dag, da disse forhandles bredt over hele landet. Tunge dyner har fundet vej til sortimentet hos større forretninger, som Ikea, Jysk, Sengespecialisten, og Drømmeland. Dertil kommer en række mindre producenter af tunge dyner, der sælger tunge dyner via egen hjemmeside.
Er alle tunge dyner forbrugsgoder?
Mange af de henvendelser, vi har modtaget i kølvandet på principmeddelelse 36-22, handler om, hvordan kommunerne skal forholde sig til andre tunge dyner end den dyne, som vi konkret har behandlet i sag nr. 4. Tunge dyner kommer nemlig i mange forskellige udgaver med fyld af alt fra kugler, metalkæder og ringe, granulat og sten mv. Hvor er grænsen mellem de dyner, der kan anses for at være hjælpemidler, og de dyner, der er forbrugsgoder, herunder forbrugsgoder, der indgår i sædvanligt indbo?
For at afklare spørgsmålet har vi foretaget en afvejning af forskellige hensyn. I vores overvejelser har vi inddraget principperne i principmeddelelse 73-16 om afgrænsningen mellem hjælpemidler, forbrugsgoder og forbrugsgoder, der er omfattet af sædvanligt indbo, samt de hensyn, som principmeddelelse 36-22 angiver, kan indgå i vurderingen af, om et forbrugsgode er omfattet af sædvanligt indbo.
For at kunne adskille de forskellige former for dyner fra hinanden og vurdere, om en dyne er et hjælpemiddel eller et forbrugsgode, er det afgørende, at den ansøgte dyne er fremstillet særligt med henblik på at afhjælpe en nedsat funktionsevne. I forlængelse heraf skal vurderingen af ovenstående ses i relation til sag nr. 4 i principmeddelelse 36-22, hvor vi har vurderet, at en tung dyne med fyld af glasperler er et forbrugsgode, der er omfattet af sædvanligt indbo. Den ansøgte dyne skal derfor også funktionelt adskille sig fra dynen i sag nr. 4 ved at indeholde en handicapkompenserende funktion, som dynen i sag nr. 4 ikke indeholder.