Af specialkonsulent Mette Thostrup
Kommunen anvender ofte en agterskrivelse i sager om genberegning og efterberegning af økonomisk fripladstilskud efter dagtilbudsloven.
I agterskrivelsen fortæller kommunen, hvilke oplysninger kommunen har fx om forældrenes indkomst. Samtidigt fortæller kommunen, hvad resultatet af afgørelsen bliver, hvis forældrene ikke kommer med indsigelser inden for en angiven frist.
Det betyder, at kommunen foretager en partshøring og træffer en afgørelse i samme brev.
Formålet med partshøringen er, at forældrene skal have mulighed for at komme med kommentarer eller rettelser til kommunens oplysninger.
Forældrenes kommentarer handler oftest om, at de er uenige i størrelsen på indkomsten, der fremgår af agterskrivelsen. Forældrene kan også være uenige i, om en indkomst skal medregnes i en enkelt måned, eller om den skal fordeles på flere måneder.
Manglende partshøring kan føre til, at der træffes en forkert afgørelse, fx hvis kommunens oplysninger om indtægterne er forkert eller mangelfulde. Det er derfor vigtigt, at kommunen klart og tydligt fortæller forældrene, at der er tale om en partshøring, og at forældrene har mulighed for at komme med nye oplysninger.
Hvis kommunen anvender en agterskrivelse, skal kommunen være opmærksom på både at overholde forvaltningslovens krav til partshøringer og krav til afgørelser.
Ankestyrelsen har i principmeddelelsen 50-18 beskrevet kravene til en agterskrivelse. Kommunerne kan tage udgangspunkt i denne principmeddelelse, når de skriver en agterskrivelse.
Partshøringen skal opfylde visse krav
For at opfylde kravene til en partshøring, skal det være tydeligt for borgeren,
- at der er tale om en høring,
- at der ikke er truffet afgørelse i sagen endnu,
- at borgerens bemærkninger til høringen kan få indflydelse på resultatet, og
- at kommunen lader agterskrivelsen få virkning som afgørelse, hvis borgeren ikke kommer med bemærkninger til høringen inden høringsfristens udløb.
Hvis borgeren kommer med indsigelser til partshøringen
Hvis borgeren kommer med bemærkninger eller indsigelser til partshøringen inden for fristen, skal kommunen træffe en ny afgørelse, så bemærkningerne kan indgå i kommunens behandling af sagen. Dette gælder uanset om borgerens bemærkninger giver anledning til en ændret vurdering af sagen eller ej.
Det er ikke tilstrækkeligt, at kommunen betragter indsigelsen som en klage og i stedet genvurderer afgørelsen. Vi henviser til principmeddelelse 72-16.
Hvis en agterskrivelse skal blive til en afgørelse
En agterskrivelse kan kun få retsvirkning som afgørelse efter høringsfristens udløb, hvis:
- det tydeligt fremgår, hvilken retsvirkning afgørelsen vil have for borgeren,
- agterskrivelsen indeholder en begrundelse, der lever op til forvaltningslovens krav om begrundelse af afgørelser,
- det er tydeligt, fra hvilket tidspunkt agterskrivelsen får retsvirkning som afgørelse, og
- det er tydeligt, at borgeren ikke vil få en separat afgørelse efter høringsfristens udløb, hvis ikke borgeren har bemærkninger inden for fristen.
Hvis kravene ikke er opfyldt, vil agterskrivelsen ikke være en gyldig afgørelse.