Af konstitueret ankechef Michael Holmer
Vores omverden har længe efterspurgt statistikker om, hvem der klager i en arbejdsskadesag, og hvad resultatet af klagesagen er. Derfor har vi over de sidste par år arbejdet med vores registreringer og datagrundlag. De efterspurgte statistikker præsenterede vi for første gang på et årsmøde-webinar d. 30. marts 2023. Webinaret havde over 100 deltagere fra blandt andet fagforeninger og forsikringsselskaber.
Vi har udvalgt nogle af statistikkerne fra webinaret.
Flest klager fra tilskadekomne
Ankestyrelsen har i 2022 modtaget cirka 8.000 klager i arbejdsskadesager. Langt de fleste sager handler om anerkendelse af ulykker, anerkendelse af erhvervssygdomme, godtgørelse for varigt mén eller erstatning for tab af erhvervsevne. Vi modtager flest sager om godtgørelse for varigt mén.
Tilskadekomne klager i 64 procent af de sager, vi har modtaget i 2022, mens forsikringsselskabet klager i hver fjerde sag. En mindre del er klager fra Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) og fra selvforsikrede (offentlige) arbejdsgivere.
Klageandelene varierer meget fra sagstype til sagstype. I sager om erhvervssygdomme er langt hovedparten af klagerne fra tilskadekomne. I sager om varigt mén og tab af erhvervsevne er der også en overvægt af klager fra tilskadekomne, mens forsikringsselskaber klager i cirka en fjerdedel (varigt mén) og en tredjedel (tab af erhvervsevne). I sager om ulykker klager tilskadekomne og forsikringsselskaber næsten lige meget.
Flest omgørelser i klager fra forsikringsselskaber m.v.
Ankestyrelsen omgør samlet set 29 procent af afgørelserne fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES). Omgørelsesprocenten er højest i sager om varigt mén (40 procent) og lavest i sager om erhvervssygdomme (15 procent). Klager fra forsikringsselskaber, ATP og selvforsikrede fører oftere til omgørelser end klager fra tilskadekomne.
Der er særlig stor forskel i ændringsprocenten. Tilskadekomnes (eller dennes partsrepræsentants) klager fører til en ændring i en tiendedel af sagerne, mens det for forsikringsselskaber, ATP og selvforsikrede er mellem omkring en tredjedel og op til halvdelen af sagerne, der ændres.
Ændring er ikke det samme som medhold
Ankestyrelsen er ikke bundet af parternes påstande og kan ændre en afgørelse til gunst eller ugunst for den, der har klaget. En ændret afgørelse er derfor ikke det samme som medhold i klagen. De fleste ændringer er dog til gunst for klageren.
I sager om varigt mén klager tilskadekomne typisk for at få mere i (eller ret til) godtgørelse. I 74 procent af klagesagerne fra tilskadekomne, hvor vi ændrer det varige mén, forhøjer vi da også godtgørelsen. I de resterende 26 procent bliver godtgørelsen dog nedsat, eller den bortfalder.
Modsat klager et forsikringsselskab typisk i sager om varigt mén, fordi de mener, at godtgørelsen er for høj. I 83 procent af klagesagerne fra et forsikringsselskab, hvor vi ændrer det varige mén, bliver godtgørelsen også nedsat eller bortfalder. I de resterende 17 procent bliver godtgørelsen dog forhøjet.




