Af fuldmægtig Sille Landbo Hauswald
Baggrunden for artiklen
På trods af Ankestyrelsens mange principmeddelelser på området så giver vurderingen af, om en ydelsesmodtager kan betragtes som reelt enlig, fortsat anledning til mange tvivlsspørgsmål.
Det har betydning for en række sociale ydelser, om man er enlig eller samlevende. Vurderingen af, om man er reelt enlig, er den samme i forhold til børnetilskud, pension og tilskud til økonomisk friplads. Udbetaling Danmark udbetaler børnetilskud og pension, og kommunerne udbetaler økonomisk fripladstilskud.
Formålet med forhøjede ydelser til enlige er at yde en kompensation for de fordele, som gifte og samlevende har. Det er navnlig en kompensation af de økonomiske fordele i forbindelse med betaling af faste udgifter og udgifter til dagligt forbrug, men også en kompensation for den manglende praktiske hjælp i hverdagen med opgaver såsom at hente, bringe og passe børn, indkøb, madlavning, rengøring, havearbejde mv.
Det er en betingelse for at være berettiget til forhøjede ydelser som enlig, at man som ydelsesmodtager er reelt enlig og ikke lever i et ægteskabslignende forhold med fælles husførelse. Man har fælles husførelse, når man samlet set har økonomiske og/eller praktiske fordele, som svarer til de fordele, som gifte og samlevende har.
Myndigheden skal således foretage en konkret, samlet vurdering af sagens oplysninger og godtgøre, at ydelsesmodtageren har fordele ved relationen til den anden person, og at fordelene samlet set kan sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende almindeligvis har. Det er denne vurdering, der oftest giver anledning til tvivl.
Et systematisk overblik
En myndighed skal igennem tre spørgsmål i forbindelse med en sags behandling:
- Er ydelsesmodtageren gift med den formodede samlever?
- Bor ydelsesmodtager på samme folkeregisteradresse som en anden person (den formodede samlever)?
- Og har ydelsesmodtager, på baggrund af sagens oplysninger, fordele af sin relation til den formodede samlever af et omfang, der kan sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende almindeligvis har?
Er ydelsesmodtageren gift med den formodede samlever?
Når en myndighed skal tage stilling til, om en ydelsesmodtager skal betragtes som reelt enlig, skal man først fastslå civilstanden for modtageren af ydelsen. Det skyldes udgangspunktet om, at man ikke kan betragte en gift person som enlig. Myndigheden skal tage udgangspunkt i oplysningerne i folkeregisteret. Myndigheden skal dog holde sig for øje, at der kan være tilfælde, hvor ydelsesmodtageren skal betragtes som gift, selv om dette ikke er registeret i folkeregisteret. Se principmeddelelse 26-22.
Der vil også være tilfælde, hvor en gift ydelsesmodtager kan betragtes som enlig. En gift ydelsesmodtager, der ikke bor sammen med sin ægtefælle, kan efter en konkret vurdering anses som enlig i pensionslovens forstand. Se principmeddelelse 28-23. Myndigheden skal vurdere, om pensionisten har fordele ved sin relation til ægtefællen til trods for, at de ikke bor sammen. I vurderingen indgår økonomiske og/eller ikke-økonomiske forhold mellem ægtefællerne, herunder praktiske og personlige forhold.
Denne vurdering afviger fra praksis på børnetilskudsområdet.
På børnetilskudsområdet kan en gift ydelsesmodtager kun betragtes som enlig i børnetilskudslovens forstand, hvis denne er separeret eller lever adskilt fra ægtefællen grundet indbyrdes uoverensstemmelser. En ydelsesmodtager kan desuden betragtes som enlig, hvis ægtefællen er indsat til afsoning i Danmark i mere end tre måneder. Se principmeddelelserne B-2-05 og B-7-97. Herudover kan en ukrainsk statsborger med opholdstilladelse i Danmark anses for enlig, hvis denne modtager en særlig ydelse efter aktivloven. Hvis der er andre årsager til, at man ikke lever sammen, fx at ægtefællen ikke har opholdstilladelse i Danmark, så er man ikke enlig forsørger i børnetilskudslovens forstand.
Bor ydelsesmodtager på samme folkeregisteradresse som en anden person (den formodede samlever)?
Næste skridt er, at myndigheden undersøger, om ydelsesmodtageren bor på samme folkeregisteradresse som en anden person, idet der er en formodning for, at to personer, der er tilmeldt samme folkeregisteradresse (som er en enfamiliesbolig), som udgangspunkt betragtes som samlevende. Det er ydelsesmodtageren, som skal afkræfte denne formodning ved at komme med oplysninger om, hvordan man har indrettet sig praktisk og økonomisk adskilt på adressen. Se principmeddelelse 69-17. Det er en forudsætning, at ydelsesmodtageren og den formodede samlever i teorien ville kunne indgå ægteskab efter dansk ret. Ydelsesmodtageren skal desuden have fordele af relationen til den anden person/den formodede samlever. Se principmeddelelse 21-24.
Man kan godt have et ægteskabslignende forhold, også selv om man ikke lever sammen som par. Det samme gør sig gældende, hvis man ikke bor sammen eller ikke er registreret på samme adresse.
Har ydelsesmodtager på baggrund af sagens oplysninger fordele af sin relation til den formodede samlever af et omfang, der kan sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende almindeligvis har?
Såfremt ydelsesmodtageren ikke er gift og ikke bor på samme folkeregisteradresse som den formodede samlever, skal myndigheden foretage en konkret, samlet vurdering af sagens oplysninger om økonomiske forhold og ikke-økonomiske forhold, herunder praktiske og personlige forhold. Myndigheden skal i den forbindelse godtgøre, at ydelsesmodtageren har fordele ved relationen til den anden person, og at fordelene samlet set kan sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende almindeligvis har. Se principmeddelelse 44-22.
Det vil altid være en konkret vurdering, om en ydelsesmodtager kan betragtes som reelt enlig, idet der er tale om en såkaldt fri bevisbedømmelse, hvor myndigheden ikke er bundet af skrevne regler. En myndighed kan derfor finde megen vejledning i Ankestyrelsens principmeddelelser på området, som med udgangspunkt i konkrete sager beskriver elementer og opmærksomhedspunkter, som kan indgå i den samlede vurdering.