Hvad er formålet med reglerne?
Kompensationsloven indeholder forskellige ordninger, som en person med handicap kan benytte sig af for at kompensere for de begrænsninger, som et handicap giver.
Formålet med de kompenserende ordninger er, at personer med handicap skal have samme muligheder for at deltage på arbejdsmarkedet som personer uden handicap. Der skal være samme muligheder for at opnå og fastholde tilknytning til arbejdsmarkedet.
Forhandlingspligten skal sikre, at jobcenteret får lejlighed til at vejlede arbejdsgiver om mulighederne for hjælpemidler, personlig assistance og andre handicapkompenserende foranstaltninger. Formålet er at øge ansøgerens mulighed for at blive ansat, ved at arbejdsgiver får kendskab til mulighederne for at kompensere for handicappet.
Hvilke krav er der til forhandlingen?
Hvis den offentlige arbejdsgiver ikke ønsker at ansætte ansøgeren med handicap efter ansættelsessamtalen, skal arbejdsgiver indsende en skriftlig redegørelse til jobcenteret i forbindelse med forhandlingen. Arbejdsgiver skal redegøre for, hvorfor ansøgeren ikke ønskes ansat. På baggrund af denne redegørelse, skal der ske en forhandling mellem jobcenteret og arbejdsgiveren.
Dette er reguleret i bekendtgørelsen til kompensationsloven § 6, stk. 3, nr. 1 og 2. Forhandlingen kan ske pr. mail eller telefon. Der behøver ikke være afholdt et fysisk møde. Jobcenteret skal på baggrund af forhandling udarbejde et skriftligt referat af forhandlingen, som skal fremgå af ansøgerens sag.