Principafgørelsen fastslår
Det følger af reglerne om børnetilskud, at der udbetales ordinært børnetilskud, når forældremyndighedsindehaveren er enlig forsørger. Der udbetales også et ekstra børnetilskud, hvis der udbetales ordinært børnetilskud, og forældremyndighedsindehaveren har barnet hos sig.
Personer, der lever i et samlivshold, betragtes ikke som enlige.
En person betragtes som samlevende, når den pågældende har fælles husførelse med en anden person, som det efter dansk lov er muligt at indgå ægteskab eller registreret partnerskab med.
Formålet med ydelser til enlige er at yde kompensation for de fordele, som gifte og samlevende har. Det er navnlig kompensation af de økonomiske fordele i forbindelse med betaling af faste udgifter og udgifter til daglig forbrug, men også kompensation for den manglende praktiske hjælp i hverdagen med opgaver som indkøb, madlavning, rengøring mv.
Personer har fælles husførelse, når de samlet set har de samme økonomiske og praktiske fordele, som gifte og samlevende har, ved at være to om at betale faste udgifter og ved at være to om at udføre det praktiske arbejde i hjemmet. De økonomiske fordele, som to eller flere personer har ved at dele en énfamiliesbolig, skal tillægges stor vægt.
Efter fast praksis er der en generel formodning for, at to personer, der er tilmeldt samme folkeregisteradresse, som er en énfamiliesbolig, skal betragtes som samlevende. Formodningen fremgår udtrykkeligt af bekendtgørelse om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
Det er ikke udelukket, at to personer i en énfamiliesbolig kan have indrettet sig således, at de ikke har et økonomisk eller praktisk fællesskab svarende til et samlivsforhold.
Udbetaling Danmarks pligt til at oplyse sagen
Udbetaling Danmark har pligt til at sørge for, at en sag om børnetilskud er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes afgørelse.
Er der i folkeregistret tilmeldt andre personer over 18 år på ydelsesmodtagerens (herefter modtageren) adresse, skal Udbetaling Danmark bede modtageren af børnetilskud om nærmere oplysninger om, hvorvidt en tilmeldt lever i et samlivsforhold med modtageren.
Udbetaling Danmark skal afhængig af den konkrete sag vurdere, hvilke oplysninger det er relevant at bede modtageren om, således at modtageren har mulighed for at komme med oplysninger, der eventuelt kan afkræfte formodning om samliv.
I forbindelse med oplysning af sagen skal Udbetaling Danmark vejlede modtageren om, at der gælder en formodning for samliv, når to personer er tilmeldt samme folkeregisteradresse, og at det er modtageren, som skal komme med oplysninger, der kan afkræfte formodningen om samliv.
Udbetaling Danmark skal også vejlede modtageren om, hvilke oplysninger modtageren kan komme med for at afkræfte formodning om samliv, f.eks. oplysninger om hvordan parterne har indrettet sig økonomisk og praktisk.
Hvis modtageren ikke kommer med oplysninger til Udbetaling Danmark, træffer Udbetaling Danmark afgørelse om standsning af udbetaling og eventuelt tilbagebetaling af børnetilskud på det foreliggende grundlag.
Hvis modtageren kommer med oplysninger, men oplysningerne ikke er tilstrækkelige til at afkræfte formodning om samliv, skal Udbetaling Danmark vurdere, om de bør bede modtageren om yderligere oplysninger, således at en afgørelse om standsning af udbetaling og eventuelt tilbagebetaling af børnetilskud træffes på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Medmindre modtageren kommer med sådanne oplysninger, at Udbetaling Danmark finder, at betingelsen om at være enlig forsørger er opfyldt, lægges det til grund, at modtageren ikke er enlig med den følge, at udbetaling af børnetilskud standses og eventuelt kræves tilbagebetalt.
Parternes relation
To personer, der er tilmeldt samme folkeregisteradresse, som er en énfamiliesbolig, og som efter egne oplysninger har et kæresteforhold, må betragtes som samlevende i overensstemmelse med formålet med børnetilskud til enlige, uanset hvordan de har valgt at indrette sig økonomisk og praktisk.
Midlertidig og kortvarig boligsituation
Hvis der ud over modtageren af børnetilskud i folkeregistret er tilmeldt andre personer over 18 år på modtagerens adresse, som er en énfamiliesbolig, kan modtageren efter en konkret vurdering fortsat betragtes som enlig forsørger, såfremt der er tale om en midlertidig og kortvarig boligsituation. I denne situation er der tale om en kortvarig økonomisk fordel, som modtageren ikke kan indrette sin økonomi efter på længere sigt.
Udbetaling Danmark bør i en sådan situation vejlede modtageren om, at vurderingen af, om modtageren kan betragtes som enlig forsørger, kan ændre sig i forløbet, hvis den periode, hvor modtageren er tilmeldt samme adresse som andre personer over 18 år, viser sig ikke at være midlertidig og kortvarig. Modtageren bør også vejledes om, at en ændring af vurderingen kan betyde, at modtageren skal tilbagebetale børnetilskud for hele perioden.
De konkrete sager
I sag nr. 1 vurderede Ankestyrelsen, at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst til, at Ankestyrelsen kunne tage stilling til, om modtageren fortsat havde ret til ordinært og ekstra børnetilskud som enlig forsørger fra den 1. april 2016.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at den anden person over 18 år, som var tilmeldt modtagerens adresse fra den 22. februar 2016, var modtagerens søsters søn.
Ankestyrelsen lagde også vægt på, at der ikke forelå oplysninger om, hvordan parterne havde indrettet sig økonomisk og praktisk, og at det på baggrund af de foreliggende oplysninger ikke kunne vurderes, om de havde fælles husførelse.
Sagen blev hjemvist med henblik på, at Udbetaling Danmark skulle bede modtageren om oplysninger om, hvordan parterne havde indrettet sig økonomisk og praktisk.
I sag nr. 2 vurderede Ankestyrelsen, at modtageren ikke havde ret til ordinært og ekstra børnetilskud som enlig forsørger fra den 1. juli 2016. Ankestyrelsen vurderede, at modtageren ikke opfyldte betingelserne for at være enlig forsørger fra den 1. juni, hvor modtagerens kæreste blev tilmeldt hendes adresse.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at to personer, der er tilmeldt samme folkeregisteradresse, som er en énfamiliesbolig, og som har et kæresteforhold, anses som samlevende, uanset hvordan de har valgt at indrette sig økonomisk og praktisk.
I sag nr. 3 vurderede Ankestyrelsen, at modtageren havde ret til ordinært og ekstra børnetilskud fra den 1. januar 2017. Ankestyrelsen vurderede, at modtageren fortsat opfyldte betingelsen om at være enlig forsørger i perioden 31. oktober 2016 til 1. februar 2017, selv om der i perioden havde været tilmeldt en anden person over 18 år på modtagerens adresse.
Ankestyrelsen lagde vægt på oplysningerne om, at den anden person over 18 år kun skulle bo der nogle måneder, i mens pågældende søgte efter en anden bolig, og at der var tale om modtagerens eks-svigerdatter. Ankestyrelsen vurderede, at der var tale om en midlertidig og kortvarig boligsituation.
I sag nr. 4 vurderede Ankestyrelsen, at modtageren havde ret til ordinært og ekstra børnetilskud for april kvartal 2016. Ankestyrelsen vurderede, at modtageren fortsat opfyldte betingelserne for at være enlig forsørger, selv om modtageren i perioden 2. januar 2016 til 15. maj 2016 var tilmeldt en folkeregisteradresse, hvor der var tilmeldt andre personer over 18 år.
Ankestyrelsen lagde vægt på oplysningerne om, at modtageren boede hos en veninde og hendes mand, at de to andre voksne personer på adressen var venindens søn og hendes bror, at modtageren og hendes børn sov i stuen, at hun ikke betalte husleje, at de spiste sammen, og hun lagde penge til mad, samt at hun var boligsøgende. Ankestyrelsen vurderede, at der var tale om en midlertidig og kortvarig boligsituation.