Tekniske udfordringer med principmeddelelser
Vi henviser i stedet til Retsinformation.
Principmeddelelsen fastslår, hvornår der kan udmåles støtte til overvågning i henholdsvis ordninger om kontant tilskud og ordninger om borgerstyret personlig assistance.
Borgeren skal have en kontant tilskudsordning med en nærtstående person, en forening eller en privat virksomhed som tilskudsmodtager, for at der kan ydes støtte til overvågning.
Borgeren er i personkredsen for en sådan kontant tilskudsordning, hvis følgende betingelser er opfyldt:
De særlige tilfælde, der kan begrunde, at kommunen vælger at udbetale tilskuddet til en nærtstående, er for eksempel, at familien kan fungere så normalt som muligt på trods af et stort behov for hjælp og pleje. Kommunen skal foretage en vurdering af, om det er hensigtsmæssigt, at det er den nærtstående, som varetager plejen. Kommunen skal i vurderingen inddrage borgerens situation, herunder muligheden for selvstændig livsførelse, boligforhold, adgangsforhold, netværksressourcer m.v. Særligt når der er tale om yngre personer, må den unges mulighed for selvstændig livsudfoldelse inddrages i vurderingen.
Den nærtstående person kan vælge at indgå aftale med en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet, sådan at tilskuddet overføres til den forening eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.
Hvis borgeren har en kontant tilskudsordning med en nærtstående person, en forening eller en privat virksomhed som tilskudsmodtager, kan der ydes støtte til overvågning i op til otte sammenhængende timer i døgnets nattetimer.
Ved overvågning forstås observation ved fysisk tilstedeværelse af en person og akut hjælp, hvis der måtte opstå behov herfor, samt øvrig personlig og praktisk hjælp i løbet af natten efter behov. Borgerens nærtstående må ikke ansættes til at udføre overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten.
I vurderingen af, om borgeren har behov for overvågning i en kontant tilskudsordning, skal det indgå, om der uden overvågning kan opstå situationer, som kan få fatale konsekvenser eller medføre alvorlig skade på borgeren, hvis der ikke er en person til stede, som yder overvågning, og som kan yde akut hjælp og anden hjælp, hvis der måtte opstå behov herfor. Der vil omvendt ikke være tale om et overvågningsbehov, hvis der alene er behov for at tilse borgeren på faste tidspunkter enkelte gange i løbet af natten.
Ved vurderingen af, om borgeren er i personkredsen for en ordning med borgerstyret personlig assistance, er det afgørende, om borgeren samlet set har et omfattende og massivt hjælpebehov til personlig og praktisk hjælp, ledsagelse og overvågning. Borgerens behov for hjælp skal derudover medføre, at borgeren har behov for en sammenhængende, fleksibel og helhedsorienteret støtte, der ikke kan dækkes på anden vis.
Om borgeren har et behov for overvågning, er derfor et af de elementer, der indgår i personkredsvurderingen, men borgeren kan være omfattet af personkredsen for en ordning med borgerstyret personlig assistance, selvom borgeren ikke har et overvågningsbehov.
I ordninger med borgerstyret personlig assistance kan der ydes støtte til overvågning i alle døgnets timer.
Det fremgår ikke af lovforarbejder til reglerne om borgerstyret personlig assistance, hvad der konkret skal indgå i vurderingen af, om borgeren har behov for overvågning inden for rammerne af en BPA-ordning. Muligheden for at yde støtte til overvågning i ordninger med borgerstyret personlig assistance er – i modsætning til overvågning i kontante tilskudsordninger – ikke begrænset til tilfælde, hvor der kan opstå ”situationer, som kan få fatale konsekvenser eller medføre alvorlig skade på borgeren, hvis der ikke er en person til stede, som yder overvågning, og som kan yde akut hjælp og anden hjælp, hvis der måtte opstå behov herfor”. Støtte til overvågning forudsætter dog, at borgeren har et konkret behov herfor. Der skal derfor foretages en konkret og individuel vurdering af, om borgeren har behov for denne form for hjælp.
Sektoransvarlighedsprincippet og princippet om, at støtte efter sociallovgivningen er subsidiær i forhold til støtte efter andre sektorers lovgivning, indebærer, at det er en forudsætning for støtte efter serviceloven, at støtten ikke omfattes af anden lovgivning.
Det afhænger derfor af karakteren af overvågningen, hvorvidt støtten til overvågning skal ydes efter serviceloven eller sundhedslovgivningen. Ydes støtte til overvågning i forbindelse med sygehusbehandling i eget hjem, skal støtten bevilges efter sundhedslovgivningen.
Omfattes en konkret respirationshjælp af sundhedslovgivningen, kan der således ikke udmåles støtte til respiratorisk overvågning i ordninger om kontant tilskud, som udbetales til nærtstående, eller i ordninger med borgerstyret personlig assistance.
I sag nr. 1 hjemviste Ankestyrelsen kommunens afgørelse om afslag på en kontant tilskudsordning til ny behandling, fordi kommunen ikke i tilstrækkelig grad havde oplyst og begrundet, om borgeren havde behov for støtte til personlig pleje og hjælp til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt.
Det fremgik af sagens lægelige oplysninger, at borgeren havde en medfødt genfejl i genet TRA2B, som var årsag til en svær behandlingsresistent epilepsi og svær udviklingshæmning. Borgeren var multihandicappet og svært mentalt retarderet. Borgeren brugte kørestol, havde ingen selvstændige funktioner i forhold til egenomsorg og var plejekrævende i alle henseender.
Borgerens mor oplyste, at borgerens pleje- og støttebehov var af så væsentligt omfang (over 20 timer), at borgeren var berettiget til en kontant tilskudsordning med moren som nærtstående tilskudsmodtager. Borgerens mor oplyste også, at kommunen blandt andet ikke havde udmålt tid til bestilling af varer, til at skrive indkøbsseddel, sætte varer på plads, at vaske op efter måltider, tøjvask, aflevering af affald, klipning af hår samt mere støtte ved akutte behov for bleskift, bad samt rengøring.
Ankestyrelsen vurderede, at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst og begrundet til, at vi kunne afgøre, om borgeren var tilstrækkeligt kompenseret med den udmålte tid til personlig og praktisk hjælp. Derudover var det ikke tilstrækkelig klart, om kommunens tidsudmåling på 18 timer og 30 minutter var beregnet korrekt.
Ankestyrelsen kunne derfor ikke afgøre, om borgeren opfyldte betingelserne for en kontant tilskudsordning med borgerens mor som tilskudsmodtager.
Ankestyrelsen var opmærksom på, at det ikke fremgik af de lægelige oplysninger, om borgeren havde et behov for overvågning, og at borgeren efter morens opfattelse havde et behov for overvågning hele døgnet. Vi bemærkede i den forbindelse, at der i en kontant tilskudsordning alene er mulighed for at udmåle støtte til overvågning om natten i op til otte sammenhængende timer, og at der ikke kan udmåles støtte til overvågning efter bestemmelserne om personlig og praktisk hjælp eller socialpædagogisk støtte i dagtimerne.
Kommunen skulle i forbindelse med hjemvisningen af sagen indhente yderligere oplysninger om borgerens behov for personlig og praktisk hjælp samt begrunde udmålingen af tid til de enkelte opgaver på baggrund af en konkret og individuel vurdering af borgerens støttebehov. Kommunen skulle også tage stilling til, i hvilket omfang der skulle udmåles tid til de opgaver, som fremgik af morens supplerende bemærkninger.
Herefter skulle kommunen tage stilling til, om borgeren opfyldte de øvrige betingelser for en kontant tilskudsordning med borgerens mor som tilskudsmodtager. Hvis kommunen vurderede, at borgeren var i personkredsen for en kontant tilskudsordning, skulle kommunen også undersøge, om borgeren havde et overvågningsbehov, som ville kunne dækkes inden for rammerne af en kontant tilskudsordning. Ankestyrelsen bad derudover kommunen undersøge, om borgeren havde behov for tryghedsskabende støtte i form af for eksempel tryghedsbesøg, og om borgeren i konkrete situationer havde behov for støtte til konkrete opgaver som følge af sin uro og utilpashed. Derudover vejledte Ankestyrelsen kommunen om, at hvis kommunen vurderede, at borgeren ikke kunne modtage den nødvendige støtte inden for rammerne af hjælp i egen bolig, skulle kommunen iagttage magtanvendelsesreglerne, hvis borgeren modsatte sig flytning til et botilbud.
I sag nr. 2 stadfæstede Ankestyrelsen kommunens afgørelse om afslag på en kontant tilskudsordning med en nærtstående som tilskudsmodtager.
Det fremgik af sagens lægelige oplysninger, at borgeren havde epilepsi, forsinket udvikling og svær spastisk cerebral parese.
Kommunen traf afgørelse om, at borgeren ikke var i personkredsen for at modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere med en af sine forældre som tilskudsmodtager, fordi borgerens støttebehov kunne dækkes gennem andre bestemmelser, og fordi der ikke var særlige forhold, der kunne begrunde, at en ordning med kontant tilskud med borgerens forældre som nærtstående tilskudsmodtagere var en god eller egnet
løsning for borgeren.
Kommunen lagde i afgørelsen vægt på, at en kontant tilskudsordning ikke var hensigtsmæssig for borgeren, da den blandt andet ikke ville understøtte borgerens selvstændige livsudfoldelse og mulighed for at flytte hjemmefra. Kommunen lagde også vægt på, at borgerens behov for overvågning ikke i sig selv udgjorde særlige forhold, som gjorde borgeren berettiget til en kontant tilskudsordning.
Kommunen vurderede, at borgeren bedst blev understøttet i sin selvstændige livsudfoldelse og udvikling, hvis borgeren kunne bo på et botilbud med andre unge i samme situation som borgeren.
Kommunen vurderede også, at borgerens behov for personlig og praktisk hjælp samt afløsning og aflastning oversteg 20 timer, da borgeren havde behov for hjælp til alle opgaver omkring personlig pleje, på- og afklædning, toiletbesøg, forflytninger og indtagelse af måltider samt til alle praktiske opgaver. Kommunen havde opgjort borgerens behov for personlig og praktisk hjælp til 30 timer om ugen.
Ankestyrelsen vurderede, at der på baggrund af sagens oplysninger ikke var grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at der ikke var særlige forhold, som kunne begrunde, at borgeren havde ret til en kontant tilskudsordning med en af sine forældre som tilskudsmodtager.
Ankestyrelsen vurderede heller ikke, at der var grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at borgerens omfattende behov for støtte kunne varetages gennem et botilbud eller med kommunens udmåling af støtte til personlig og praktisk hjælp.
Ankestyrelsen bemærkede, at det fremgik af de lægelige oplysninger i sagen, at borgeren havde et omfattende behov for overvågning, og at borgerens partsrepræsentant oplyste, at borgerens forældre ønskede en kontant tilskudsordning med mulighed for støtte til overvågning til borgeren, så der var tid til at være en familie. Oplysningerne kunne dog ikke føre til et andet resultat, da borgeren ikke var i personkredsen for en kontant tilskudsordning med en nærtstående som tilskudsmodtager, hvorfor der derfor ikke kunne udmåles støtte til overvågning.
I sag nr. 3 hjemviste Ankestyrelsen kommunens afgørelse om afslag på en ansøgning om borgerstyret personlig assistance til ny behandling i kommunen med henblik på, at kommunen mere indgående skulle undersøge borgerens støttebehov i forhold til overvågning, praktiske opgaver i forbindelse med pasningen af sin datter og sit arbejde.
Det fremgik af sagens lægelige oplysninger, at borgeren havde dissemineret sclerose, nedsat styrke i arme og ben, nedsat kropsstabilitet og spasmer. Borgeren havde ingen gangfunktion og var bevilget kørestol. Det fremgik derudover af lægeerklæringerne, at borgeren havde behov for overvågning eller omsorg fra en personlig hjælper, hvis borgeren kom i en alvorlig situation i forbindelse med sine episoder med spasmer. Lægen oplyste også, at borgeren havde behov for en hjælper, der kunne sørge for, at borgerens luftveje var frie, kunne ringe efter assistance og hjælpe med at stabilisere borgeren under anfaldene. Endelig fremgik det også af lægeerklæringen, at borgeren havde episoder med spasmer både dag og nat i op til 20-30 gange om dagen.
Kommunen fastslog i afgørelsen, at borgeren ikke var i personkredsen for en ordning med borgerstyret personlig assistance, da borgeren kunne få opfyldt sit hjælpebehov efter servicelovens øvrige bestemmelser om personlig og praktisk hjælp og ledsagelse. Kommunen vurderede også, at borgeren ikke havde et konkret overvågningsbehov. Kommunen lagde i afgørelsen vægt på oplysningerne fra en lægekonsulent om, at det mest var i spise- og drikkesituationer, at borgeren var i kvælningsrisiko, og at borgerens behov for støtte var opfyldt med den bevilgede støtte i forbindelse med måltider.
Ankestyrelsen vurderede i forlængelse heraf, at kommunen ikke havde foretaget en tilstrækkelig konkret og individuel vurdering af, om borgeren havde behov for overvågning med inddragelse af sagens lægelige oplysninger. Kommunen havde ikke forholdt sig til karakteren og omfanget af borgerens behov for overvågning og på baggrund heraf vurderet, om støtten hertil var omfattet af den hjælp, der kunne ydes efter serviceloven.
Kommunen havde derudover ikke i tilstrækkelig grad undersøgt og begrundet, hvordan borgerens behov for støtte i forbindelse med sin datter og sit arbejde kunne varetages efter servicelovens regler om personlig og praktisk hjælp.
Kommunen skulle derfor inddrage oplysningerne i lægeerklæringerne om borgerens behov for overvågning og borgerens behov for støtte til nødvendige praktiske opgaver i forbindelse med pasning af sin datter og sit arbejde i sin faglige vurdering af, om borgerens behov for støtte var så omfattende og massivt, at det var nødvendigt at yde støtten som borgerstyret personlig assistance.
Ankestyrelsen har behandlet tre sager principielt. Det har vi gjort for at fastslå, hvad der skal forstås ved overvågning, og hvad der kan inddrages i vurderingen af, om borger har behov for overvågning i ordninger om kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance. Derudover ønsker vi at fastslå, hvordan overvågning efter serviceloven skal afgrænses i forhold til overvågning efter sundhedslovgivningen. Begge forhold er i overensstemmelse med Ankestyrelsens administrative praksis.
Lov om social service (serviceloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 1129 af 22. september 2025
Gældende:
Følgende principmeddelelser er brugt ved afgørelsen og gælder stadig:
24-11: I ordninger efter servicelovens § 95 er de opgaver, der kan bevilges rådighedstimer til, hjælp efter servicelovens bestemmelser om praktisk hjælp og personlig pleje. I ordninger efter § 96 er de opgaver, der kan bevilges rådighedstimer til, opgaver i form af pleje, overvågning og ledsagelse.
Ankestyrelsen har ikke andre principmeddelelser på området.
Du har klaget over Kommunens afgørelse om afslag på en kontant tilskudsordning. Kommunen afgjorde sagen den 26. august 2024.
Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
Det betyder, at vi hjemviser sagen til ny behandling, og at kommunen skal afgøre sagen på ny. Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.
Kommunen kontakter dig.
Vi forudsætter, at kommunen sikrer sig, at du modtager tilstrækkelig hjælp, imens kommunen behandler din sag igen.
Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.
Ankestyrelsen vurderer, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst og begrundet til, at vi kan afgøre, om du har behov for støtte til personlig hjælp og nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt.
Vi vurderer også, at kommunens faglige vurdering ikke i tilstrækkelig grad er underbygget af faktuelle oplysninger. Det er navnlig konkrete oplysninger om grundlaget for tidsudmålingen til de enkelte opgaver, der mangler.
De manglende oplysninger udgør en væsentlig del af kommunens beslutningsgrundlag og skal derfor indgå i den faglige vurdering, som kommunen skal foretage, når den skal afgøre sagen. Oplysningerne vil derfor kunne have væsentlig betydning for afgørelsens resultat.
Ankestyrelsen foretager en retlig prøvelse af kommunens afgørelse. Vi tager stilling til baggrunden for afgørelsen, herunder om sagen er tilstrækkeligt oplyst, og om de faktiske omstændigheder, afgørelsen er baseret på, er korrekte og vægtet i overensstemmelse med lovgivningen og vores praksis.
Du har søgt om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, og det fremgår af sagens oplysninger, at din mor ønsker at passe dig hjemme.
Det fremgår af sagens lægelige oplysninger, at du har en medfødt genfejl i genet TRA2B, som er årsag til en svær behandlingsresistent epilepsi og svær udviklingshæmning. Du er multihandicappet og svært mentalt retarderet. Du bruger kørestol, har ingen selvstændige funktioner i forhold til egenomsorg og er plejekrævende i alle henseender.
Kommunen har truffet afgørelse om, at du ikke er i personkredsen for at modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, da dit behov for personlig og praktisk hjælp ikke overstiger 20 timer om ugen. Kommunen har opgjort dit behov for personlig og praktisk hjælp til 18 timer og 30 minutter om ugen, herunder hjælp til personlig pleje om morgenen, ved sengetid og til bad, bleskift, forflytninger, skift af sengetøj samt rengøring af kørestol, værelse, bad og toilet.
Din mor har i supplerende bemærkninger til sagen den 7. oktober 2024 anført, at dit pleje- og støttebehov er af så væsentligt omfang (over 20 timer om ugen), at du bør være berettiget til en kontant tilskudsordning med din mor som nærtstående tilskudsmodtager.
Det fremgår af din mors bemærkninger af den 7. oktober 2024, at kommunen ikke har udmålt tid til blandt andet bestilling af varer, til at skrive indkøbsseddel, sætte varer på plads, at vaske op efter måltider, tøjvask, aflevering af affald, klipning af hår samt mere støtte ved akutte behov for bleskift, bad samt rengøring.
Kommunen har ved afgørelsen udmålt 17 timer og 30 minutter til personlig pleje samt 1 time til praktisk hjælp om ugen (i alt 18 timer og 30 minutter).
Kommunen har udarbejdet et skema, der angiver, hvor meget tid, der er udmålt til de enkelte hjælpeopgaver, men det fremgår ikke af skemaet, hvordan kommunen er kommet frem til disse tidsudmålinger, ligesom en sammentælling af de oplistede opgaver i skemaet alene giver 12 timer og 30 minutter om ugen.
Vi finder, at der er væsentlige oplysninger fra din mor, som kommunen ikke konkret har forholdt sig til i vurderingen af, om du er tilstrækkeligt kompenseret med den udmålte tid til personlig pleje og praktisk hjælp. Denne tvivl kan ikke afklares på baggrund af sagens oplysninger. Derudover er det ikke tilstrækkelig klart, hvordan kommunens tidsudmåling på 17 timer og 30 minutter til personlig pleje er beregnet.
Vi kan derfor ikke på baggrund af de foreliggende oplysninger afgøre, om du opfylder betingelserne for en kontant tilskudsordning med din mor som tilskudsmodtager.
Vi er opmærksomme på, at det fremgår af sagens lægelige oplysninger, at du har daglige epileptiske anfald, og at det ikke forventes, at dine anfald vil ophøre. I perioder med mange anfald er du meget påvirket med uro og generel utilpashed samtidig med, at du er meget følsom over for selv små ydre stimuli, hvilket forstærker uro og genererer flere epileptiske anfald. Det fremgår dog ikke af de lægelige oplysninger, om du har behov for overvågning hele døgnet som følge af din epilepsi.
Din mor oplyser i forlængelse heraf, at du efter hendes opfattelse har behov for overvågning hele døgnet på grund af dine mange epileptiske anfald, herunder til at bryde anfaldene med magnet, frisum eller stesolid og registrere anfaldene til sygehuset. Din mor oplyser også, at du er selvskadende, når du skal sove og under søvn, og at du kan risikere at få afføring ud over det hele, hvis der ikke bliver holdt øje med dig.
Kommunen lægger i sin afgørelse vægt på, at du på alle områder har et omfattende behov for støtte og pleje, herunder behov for overvågning hele døgnet på grund af dine mange og uforudsigelige epileptiske anfald, samt at et botilbud vil kunne tilgodese dit omfattende behov for overvågning, støtte og pleje.
Vi bemærker hertil, at der i en kontant tilskudsordning alene er mulighed for at udmåle støtte til overvågning om natten i op til otte sammenhængende timer, og der ikke kan udmåles støtte til overvågning efter bestemmelserne om personlig og praktisk hjælp eller socialpædagogisk støtte i dagtimerne.
Vi er også opmærksomme på, at kommunen i afgørelsen vurderer, at medicindispensering, medicinadministration og måling af blodketoner, blodsukker og urinketoner varetages af sundhedsplejen, hvorfor der ikke kan udmåles støtte hertil efter reglerne om personlig og praktisk hjælp. Derudover har din mor oplyst, at du også har behov for støtte til ketogenmad i sonde.
Vi bemærker i tilknytning til dette, at ydelser efter serviceloven er subsidiære i forhold til dækning efter anden lovgivning. Det er således et grundlæggende princip, at der ikke ydes hjælp efter serviceloven, hvis der ydes hjælp til samme formål efter anden lovgivning. Der henvises blandt andet til pkt. 8 i vejledning nr. 9347 af 28. marts 2017 med senere ændring om servicelovens formål og generelle bestemmelser i loven (vejledning nr. 1 til serviceloven).
Vi er desuden opmærksomme på, at din mor har oplyst, at du har behov for støtte til træning. Vi bemærker hertil, at træning ikke er omfattet af den hjælp, der kan bevilges efter servicelovens § 83 eller § 95. Du har i stedet mulighed for at søge om genoptræning eller vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.
Kommunen skal indhente yderligere oplysninger om dit behov for personlig pleje og praktisk hjælp.
Kommunen skal opgøre, hvor lang tid de enkelte opgaver tager, og konkret begrunde udmålingen af tid hertil, herunder præcisere, hvor meget tid der er udmålt til personlig hjælp. Kommunen skal i den forbindelse også tage stilling til, i hvilket omfang der skal udmåles tid til de opgaver, som fremgår af din mors supplerende bemærkninger til sagen den 7. oktober 2024, herunder bestilling af varer, skrive indkøbsseddel, sætte varer på plads, opvask efter måltider, tøjvask, aflevering af affald, klipning af hår samt mere støtte ved akutte behov for bleskift og rengøring samt bad i den forbindelse.
Det skal ske i samarbejde med dig og pårørende eller andre, der er relevante at inddrage i varetagelsen af dine interesser.
Kommunen kan eksempelvis tage på hjemmebesøg med henblik på at foretage en konkret og individuel vurdering af, hvor lang tid det tager at udføre de enkelte opgaver.
Hvis kommunen kommer frem til, at dit behov for personlig og praktisk hjælp overstiger 20 timer om ugen, skal kommunen også foretage en vurdering af, om du opfylder de øvrige betingelser for en kontant tilskudsordning med din mor som tilskudsmodtager.
Hvis kommunen vurderer, at du er i personkredsen for en kontant tilskudsordning med din mor som tilskudsmodtager, skal kommunen også undersøge karakteren og omfanget af dit behov for overvågning i løbet af hele døgnet. Kommunen kan for eksempel indhente yderligere oplysninger om dit behov for overvågning fra din læge.
Vi bemærker, at der hverken efter servicelovens bestemmelser om kontant tilskud, personlig pleje og praktisk hjælp eller socialpædagogisk støtte kan gives støtte til overvågning eller den blotte tilstedeværelse af personale i dagtimerne. Personlig pleje og praktisk hjælp samt socialpædagogisk støtte kan alene bevilges til konkrete opgaver i konkrete situationer. Hvis du har behov for overvågning hele døgnet, vil dit støttebehov derfor ikke kunne dækkes af en kontant tilskudsordning eller servicelovens bestemmelser om personlig pleje og praktisk hjælp. Vi bemærker hertil, at der i en kontant tilskudsordning alene kan ydes støtte til overvågning i op til otte sammenhængende timer i døgnets nattetimer, og der ikke kan ydes støtte til overvågning (den blotte tilstedeværelse) i dagtimerne. Kommunen skal derfor undersøge, om du kan kompenseres for dit støttebehov med tryghedsbesøg i dagtimerne.
Vi bemærker samtidig, at der efter bestemmelsen om socialpædagogisk støtte er mulighed for at udmåle støtte til tryghedsskabende besøg, hvis du har behov for støtte til konkrete opgaver i konkrete situationer.
Kommunen skal i den forbindelse undersøge, om du har behov for tryghedsskabende støtte i form af for eksempel tryghedsskabende besøg, og om du i disse konkrete situationer har behov for støtte til konkrete opgaver som følge af din uro og utilpashed.
Vi bemærker, at kommunen har omsorgsforpligtelsen over for dig. Hvis kommunen vurderer, at du kan modtage den nødvendige støtte inden for rammerne af hjælp i egen bolig, skal kommunen udmåle støtten og sikre, at den er tilrettelagt på en sådan måde, at du kan tage imod den. Vi henviser til principmeddelelse 76-17.
Vi er derudover opmærksomme på, at din mor har oplyst, at du har behov for hjælp til at ringe og skrive til sygehus, diætist, læge, tjekke e-boks samt besøg og kontrol på sygehuse, hos læge mv. Vi bemærker, at støtte hertil ikke kan udmåles efter reglerne om personlig og praktisk hjælp, men derimod efter en konkret og individuel vurdering vil kunne bevilges efter reglerne om socialpædagogisk støtte. Kommunen vil således skulle være opmærksom på, om du har behov, der vil kunne dækkes efter bestemmelsen om socialpædagogisk støtte.
Kommunen skal herefter træffe en ny afgørelse. Hvis kommunen ikke fuldt ud imødekommer din ansøgning, skal kommunen i afgørelsen angive de hovedhensyn og de faktiske oplysninger, der er indgået i kommunens vurdering.
Vi er opmærksomme på, at din mor ikke ønsker, at du kommer i botilbud. Vi bemærker hertil, at hvis du har uforudsigelige støttebehov og behov for at have personale omkring dig hen over hele døgnet, vil det kunne betyde, at kommunen konkret vurderer, at du bedst vil kunne kompenseres inden for rammerne af et botilbud.
Vi skal i den forbindelse vejlede kommunen om, at hvis kommunen vurderer, at du ikke kan modtage den nødvendige hjælp inden for rammerne af hjælp i egen bolig, skal kommunen iagttage magtanvendelsesreglerne, hvis du modsætter sig en flytning til et botilbud.
Vi bemærker, at du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til kommunen inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse fra kommunen.
Borgere med betydelig varig og nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer om ugen, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som borger selv antager. Hjælpen udmåles efter servicelovens bestemmelse om praktisk hjælp og personlig pleje.
Når borgeren ikke selv vil være i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne, eksempelvis som følge af udviklingshæmning, hjerneskade eller kognitive funktionsnedsættelser, kan kommunen i særlige tilfælde vælge at udbetale tilskuddet til en nærtstående person, som passer den pågældende.
De særlige tilfælde kan være, hvor der er et hensyn at tage til, at familien kan fungere så normalt som muligt på trods af et stort behov for hjælp og pleje. Vi henviser til principmeddelelse 161-12.
Kommunen skal foretage en vurdering af, om det er hensigtsmæssigt, at det er den nærtstående, som varetager plejen. Kommunen skal i vurderingen inddrage borgerens situation, herunder mulighed for selvstændig livsførelse, boligforhold, adgangsforhold, netværksressourcer m.v. Særligt når der er tale om yngre personer, må den unges mulighed for selvstændig livsudfoldelse inddrages i vurderingen.
Det er desuden en betingelse, at den person, som modtager det kontante tilskud (borger eller den nærtstående person), er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne.
Der kan udmåles tid til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten, hvis borger er bevilget en ordning med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, hvor arbejdslederfunktionerne varetages af en nærtstående, og borger har behov for overvågning.
Ved overvågning forstås op til otte timers sammenhængende observation ved fysisk tilstedeværelse af en person i døgnets nattetimer.
I vurderingen af om borger har behov for overvågning, skal der lægges vægt på, hvorvidt der uden overvågning vurderes at kunne opstå situationer, som kan få fatale konsekvenser eller medføre alvorlig skade på borger, hvis der ikke er en person til stede, som yder overvågning, og som kan yde akut hjælp og anden hjælp, hvis der måtte opstå behov herfor. Det kan f.eks. være tilfælde, hvor borger har risiko for fejlsynkning eller lider af epileptiske anfald, men overvågningsbehovet er ikke begrænset til at omfatte disse situationer.
Overvågning af borger kan ikke varetages af den nærtstående, som helt eller delvist passer borger.
Omfattes en konkret respirationshjælp af sundhedslovgivningen, kan der ikke udmåles støtte til respiratorisk overvågning i ordninger om kontant tilskud, som udbetales til nærtstående, eller i ordninger med borgerstyret personlig assistance.
Kommunen skal tilbyde hjælp eller støtte til personlig pleje og praktiske opgaver i hjemmet til borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, har behov for det.
Kommunens serviceniveau er udgangspunktet for, hvad borgeren kan forvente af hjælp. Serviceniveauet skal fraviges i de tilfælde, hvor borgerens behov nødvendiggør dette. Der skal altid foretages en konkret og individuel vurdering af borgerens behov for hjælp.
Kommunen skal ud fra en konkret vurdering af hjælpebehovet opgøre, hvor lang tid de enkelte konkrete hjælpeopgaver i hjemmet tager, som borger får bevilget støtte til. Kommunen skal begrunde udmålingen af tid til hjælpeopgaverne efter servicelovens § 95.
Kommunen skal sikre, at støtten er tilrettelagt på en sådan måde, at borgeren får opfyldt sit behov for hjælp, og borgeren reelt kan modtage støtten, da formålet med støtten ellers ikke kan opfyldes. Se principmeddelelse 76-17.
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk
Du har klaget over kommunens afgørelse om afslag på en kontant tilskudsordning. Kommunen afgjorde sagen den 9. september 2024. Sagen har tidligere været til behandling hos Ankestyrelsen og blev den 21. maj 2024 hjemvist til ny behandling i forhold til, om du havde ret til en kontant tilskudsordning med en nærtstående som tilskudsmodtager.
Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
Det betyder, at vi stadfæster kommunens afgørelse, og at afgørelsen ikke ændres.
Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.
Ankestyrelsen vurderer, at du ikke er i personkredsen for en kontant tilskudsordning med en af dine forældre som tilskudsmodtager.
Vi vurderer også, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at der ikke foreligger et særligt tilfælde, som kan begrunde, at du har ret til en kontant tilskudsordning med en nærtstående tilskudsmodtager.
Du har søgt om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, og det fremgår af sagens oplysninger, at en af dine forældre ønsker at være tilskudsmodtager og passe dig hjemme. Dine forældre ønsker, at du får en kontant tilskudsordning, da det er muligt at få støtte til overvågning om natten.
Det fremgår af sagens oplysninger, at du har epilepsi, forsinket udvikling og svær spastisk cerebral parese (CP).
Kommunen træffer afgørelse om, at du ikke har ret til en kontant tilskudsordning med en af dine forældre som tilskudsmodtager, fordi dit støttebehov kan dækkes gennem andre bestemmelser, og der ikke er særlige forhold, der kan begrunde, at en ordning med kontant tilskud med dine forældre som nærtstående tilskudsmodtagere er en god eller egnet løsning for dig.
Kommunen vurderer, at du har et behov for personlig og praktisk hjælp på 30 timer om ugen til alle opgaver omkring personlig pleje, på- og afklædning, toiletbesøg, forflytninger og indtagelse af måltider samt hjælp til alle praktiske opgaver. Dit behov for personlig og praktisk hjælp samt afløsning og aflastning overstiger dermed 20 timer om ugen.
Kommunen lægger i afgørelsen vægt på, at en kontant tilskudsordning ikke er hensigtsmæssig for dig, da den ikke vil understøtte din fremtidige selvstændige livsudfoldelse, dine muligheder for at være sammen med andre jævnaldrende, din mulighed for at flytte hjemmefra eller din mulighed for at deltage i uddannelse.
Kommunen lægger også vægt på, at du og dine forældre skal have mulighed for at tilbringe mere tid sammen, uden at de skal stå for din pasning og pleje, og at dine forældre også skal have tid til din lillebror.
Endelig lægger kommunen vægt på, at dit behov for overvågning ikke i sig selv kan udgøre særlige forhold, som vil gøre dig berettiget til en kontant tilskudsordning.
I forlængelse heraf vurderer kommunen, at du bedst understøttes i selvstændig livsudfoldelse og udvikling, hvis du kan bo på et botilbud med andre unge i samme situation som dig selv. Kommunen vurderer, at du er i personkredsen for et botilbud.
Vi finder ud fra sagens oplysninger ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at der ikke er særlige forhold, som kan begrunde, at du har ret til en kontant tilskudsordning med en dine forældre som tilskudsmodtager.
Vi finder heller ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at dit omfattende behov for støtte kan varetages gennem et botilbud eller med kommunens udmåling af støtte til personlig og praktisk hjælp. Vi bemærker, at vi ikke i denne afgørelse har taget stilling til, om du er i målgruppen for et botilbud.
Vi er opmærksomme på, at det fremgår af sagens lægelige oplysninger, at dit handicap medfører risiko for uvarslede epileptiske anfald, fejlsynkning, vejrtrækningsproblemer og fejlstillinger, og at du har et epileptisk anfald cirka en gang om dagen. Det fremgår derudover af oplysningerne fra X, at du har behov for overvågning hele døgnet, fordi epileptiske anfald kræver akut indgriben med førstehjælp og støtte, herunder eventuelt akut anfaldsbrydende medicin og eventuelt tilkald af yderligere hjælp (ambulance). Din partsrepræsentant oplyser også, at dine forældre ønsker en kontant tilskudsordning med mulighed for støtte til overvågning til dig, så der er tid til, at I kan være en familie. Dine forældre har brug for en fast nattevagt samt støtte fra en ekstern leverandør, så de har tid til dig og din bror.
Oplysningerne om dit overvågningsbehov kan ikke føre til et andet resultat. Dette skyldes, at du ikke er i personkredsen for en kontant tilskudsordning med en nærtstående som tilskudsmodtager. Vi bemærker i øvrigt, at der i en kontant tilskudsordning ikke er hjemmel til at bevilge overvågning hele døgnet, men alene i otte timer - sammenhængende - i døgnets nattetimer.
Vi er også opmærksomme på din partsrepræsentants oplysninger af 17. november 2025 om, at du er blevet opereret, og at din mor efterfølgende har passet dig. Din mor har oplyst, at du i den periode har været i trivsel, men at du er blevet selvskadende, og at du bider hul i dine hænder og ødelægger dit tøj, efter du igen er begyndt i dit aktivitetstilbud. Din mor har vedlagt dokumentation for sine oplysninger. Din mor mener derfor, at en kontant tilskudsordning er bedre egnet til dig.
Oplysningerne kan ikke føre til et andet resultat, da vi er enige med kommunen i, at du kan kompenseres for dit hjælpebehov gennem anden hjælp, og at der ikke er særlige forhold, der peger på, at du er i personkredsen for en kontant tilskudsordning.
Vi er opmærksomme på din partsrepræsentants oplysninger om, at du ikke er i trivsel i dit aktivitetstilbud, og at der er oplysninger fra lederen om, at aktivitetstilbuddet ikke har ressourcer til at være hos dig hele tiden. Vi bemærker hertil, at kommunen har tilsynspligt over for den valgte leverandør, og kommunen skal derfor undersøge, om det er muligt at tilrettelægge hjælpen i dit aktivitetstilbud på en sådan måde, at du kan modtage den nødvendige hjælp. Hvis kommunen vurderer, at det konkrete aktivitetstilbud, for eksempel på grund af manglende kompetencer hos personalet, ikke er egnet til konkret at levere den nødvendige hjælp, så du bliver tilstrækkeligt kompenseret for følgerne af din funktionsnedsættelse, skal kommunen undersøge, om du kan få dækket dit hjælpebehov i et andet aktivitetstilbud.
Borgere med betydelig varig og nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer om ugen, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som borger selv antager. Hjælpen udmåles efter servicelovens bestemmelse om praktisk hjælp og personlig pleje.
Når borgeren ikke selv vil være i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne, eksempelvis som følge af udviklingshæmning, hjerneskade eller kognitive funktionsnedsættelser, kan kommunen i særlige tilfælde vælge at udbetale tilskuddet til en nærtstående person, som passer den pågældende.
De særlige tilfælde kan være, hvor der er et hensyn at tage til, at familien kan fungere så normalt som muligt på trods af et stort behov for hjælp og pleje. Vi henviser til principmeddelelse 161-12.
Kommunen skal foretage en vurdering af, om det er hensigtsmæssigt, at det er den nærtstående, som varetager plejen. Kommunen skal i vurderingen inddrage borgerens situation, herunder mulighed for selvstændig livsførelse, boligforhold, adgangsforhold, netværksressourcer m.v. Særligt når der er tale om yngre personer, må den unges mulighed for selvstændig livsudfoldelse inddrages i vurderingen.
Det er desuden en betingelse, at den person, som modtager det kontante tilskud (borger eller den nærtstående person), er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne.
Der kan udmåles tid til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten, hvis borger er bevilget en ordning med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, hvor arbejdslederfunktionerne varetages af en nærtstående, og borger har behov for overvågning.
Ved overvågning forstås op til otte timers sammenhængende observation ved fysisk tilstedeværelse af en person i døgnets nattetimer.
I vurderingen af om borger har behov for overvågning, skal der lægges vægt på, hvorvidt der uden overvågning vurderes at kunne opstå situationer, som kan få fatale konsekvenser eller medføre alvorlig skade på borger, hvis der ikke er en person til stede, som yder overvågning, og som kan yde akut hjælp og anden hjælp, hvis der måtte opstå behov herfor. Det kan f.eks. være tilfælde, hvor borger har risiko for fejlsynkning eller lider af epileptiske anfald, men overvågningsbehovet er ikke begrænset til at omfatte disse situationer.
Overvågning af borger kan ikke varetages af den nærtstående, som helt eller delvist passer borger.
Omfattes en konkret respirationshjælp af sundhedslovgivningen, kan der ikke udmåles støtte til respiratorisk overvågning i ordninger om kontant tilskud, som udbetales til nærtstående, eller i ordninger med borgerstyret personlig assistance.
Kommunen skal tilbyde hjælp eller støtte til personlig pleje og praktiske opgaver i hjemmet til borgere, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, har behov for det.
Kommunens serviceniveau er udgangspunktet for, hvad borgeren kan forvente af hjælp. Serviceniveauet skal fraviges i de tilfælde, hvor borgerens behov nødvendiggør dette. Der skal altid foretages en konkret og individuel vurdering af borgerens behov for hjælp.
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk
Du har klaget over kommunens afgørelse om afslag på din ansøgning om borgerstyret personlig assistance. Kommunen afgjorde sagen den 24. august 2023.
Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
Det betyder, at vi hjemviser sagen til ny behandling, og at kommunen skal afgøre sagen på ny. Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.
Kommunen kontakter dig.
Vi forudsætter, at kommunen sikrer sig, at du modtager tilstrækkelig hjælp, imens kommunen behandler din sag igen.
Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.
Ankestyrelsen vurderer, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst og begrundet til, at vi kan afgøre, om du har et hjælpebehov, der gør det nødvendigt at yde en særlig støtte som borgerstyret personlig assistance.
Vi vurderer også, at kommunens faglige vurdering ikke i tilstrækkelig grad er underbygget af faktuelle oplysninger. Det er navnlig oplysninger om karakteren og omfanget af dit støttebehov i forhold til overvågning, pasning af din datter og varetagelsen af dit arbejde, der mangler.
De manglende oplysninger udgør en væsentlig del af kommunens beslutningsgrundlag og skal derfor indgå i den faglige vurdering, som kommunen skal foretage, når den skal afgøre sagen. Oplysningerne vil derfor kunne have væsentlig betydning for afgørelsens resultat.
Ankestyrelsen foretager en retlig prøvelse af kommunens afgørelse. Vi tager stilling til baggrunden for afgørelsen, herunder om sagen er tilstrækkeligt oplyst, og om de faktiske omstændigheder, afgørelsen er baseret på, er korrekte og vægtet i overensstemmelse med lovgivningen og vores praksis.
Det fremgår af sagens oplysninger, at du har dissemineret sclerose. Du har nedsat styrke i arme og ben, nedsat kropsstabilitet og spasmer. Du har ingen gangfunktion og er bevilget kørestol.
Kommunen har truffet afgørelse om, at du ikke er i personkredsen for en ordning med borgerstyret personlig assistance, da du kan få opfyldt dit hjælpebehov efter servicelovens bestemmelser om personlig pleje og praktisk hjælp samt ledsagelse til aktiviteter uden for hjemmet.
Kommunen lægger vægt på, at du har behov for personlig og praktisk hjælp til tilberedning og anretning af dine måltider, opvask og bortskaffelse af affald, ernæring og samvær under måltider, vaske, tørre og lægge tøj på plads, støvsugning, gulvvask, vask af sanitet, tørre flader af, skift af sengetøj, toiletbesøg og liftning i den forbindelse, bad, daglig personlig pleje, forflytninger og personlig og praktisk hjælp i forbindelse med dit fleksjob på 16 timer om ugen.
Kommunen lægger derudover vægt på, at du har behov for ledsagelse til selvvalgte aktiviteter og har derfor bevilget dig en ledsageordning på 15 timer om ugen. Kommunen henviser også til, at du er bevilget handicapkørsel med 104 ture om året.
Endelig lægger kommunen vægt på oplysninger fra en lægekonsulent om, at det mest er i spise- og drikkesituationer, at du er i kvælningsrisiko. Kommunen vurderer derfor, at du kun har et konkret overvågningsbehov i disse situationer.
Der er i sagen ikke oplysninger af mere konkret karakter, der understøtter kommunens vurdering af, at du kan få dit hjælpebehov opfyldt efter servicelovens bestemmelser om personlig og praktisk hjælp samt ledsagelse.
Du oplyser i din klage, at du ikke forstår, hvorfor du får afslag på din ansøgning om borgerstyret personlig assistance, da du skal have hjælp til alle personlige og praktiske opgaver, da du ikke selvstændigt kan komme ud af huset, og da dit hjælpebehov er spredt ud over hele døgnet, hvorfor det er uforudsigeligt, hvornår du får behov for hjælp.
Du oplyser også, at du om natten har behov for hjælp til at ændre din liggestilling, tage dyne af, komme på toilettet og til at komme ud af dine kramper. Du har både kramper i løbet af dagen og om natten, og du kan have op til tyve kramper i dine vågne timer. Når du har en krampe, kommer du ud af din siddestilling og kan ikke selv komme tilbage igen. Det kan medføre, at du hænger med hovedet ud over din kørestol og må vente til hjemmeplejen kommer, før du kan få hjælp.
Vi lægger vægt på, at det fremgår af sagens oplysninger, at du har behov for støtte til alle opgaver i forbindelse med personlig pleje og praktisk hjælp.
Vi lægger derudover vægt på, at det fremgår af lægeerklæringen af den 19. december 2023, at overlægen på scleroseafdelingen vurderer, at du har behov for en slags overvågning eller omsorg fra en personlig hjælper, hvis du kommer i en særlig alvorlig situation i forbindelse med dine episoder med spasmer. Lægen oplyser, at du er i risiko for at blive kvalt, da du ikke selv kan komme af med væske eller spyt i munden. Det er lægens vurdering, at hjælperen skal kunne sørge for, at dine luftveje er frie, så du kan trække vejret, kunne ringe efter hjælp eller en ambulance, hvis spasmerne ikke selv remitterer, samt stabilisere dig, mens det står på. Det fremgår af erklæringen, at du har episoder med spasmer både dag og nat i op til 20-30 gange om dagen. I lægeerklæringen af den 1. november 2023 er det fremhævet, at du har et overbevisende behov for overvågning på grund af din spasticitet og spasmer.
Vi lægger i forlængelse heraf vægt på, at det fremgår af lægeerklæringen af den 21. februar 2024, at lægen vurderer, at hjælperen skal have en uddannelse som sygeplejerske eller sundhedsplejerske, som kan stabilisere dine vitale funktioner i forbindelse med et anfald. Lægen vurderer, at din antispastiske behandling er tilstrækkeligt afprøvet, og at der ikke er mulighed for yderligere tiltag. Det fremgår ligeledes af lægeerklæringen, at positionsændringer eller lejringer ikke umiddelbart vil have en effekt på dine spasmer.
Vi finder ud fra sagens oplysninger, at kommunen ikke i tilstrækkelig grad har begrundet, hvorfor du kun har behov for overvågning i forbindelse med drikke- og spisesituationer. Dette skyldes, at lægeerklæringerne beskriver et behov for overvågning i løbet af hele døgnet.
Du har også oplyst, at du ikke kan være mor for din datter med den hjælp, som kommunen har bevilget, da du ikke kan være alene med hende. Du vil for eksempel gerne kunne hente din datter fra skole, tage i biografen med hende, købe tøj med hende og få støtte til at lave mad til hende og børste hendes tænder.
Vi lægger i forlængelse heraf vægt på, at det ikke fremgår tilstrækkeligt klart, hvilken støtte kommunen har udmålt til konkrete opgaver i forbindelse med din datter. Vi henviser til Ankestyrelsens principmeddelelse 53-12, hvoraf det fremgår, at der kan udmåles støtte til personlige og praktiske opgaver i forbindelse med pasning af et barn.
Vi lægger også vægt på, at du har et fleksjob på 16 timer om ugen som landinspektør ved kommunen.
Du oplyser, at du er nødt til at tilrettelægge dit arbejde under hensyn til, hvordan det passer hjemmeplejen. Det betyder, at du har måttet afbryde et onlinemøde, samt at du kommer for sent i gang med din arbejdsdag og er bagud med dit arbejde. Du oplyser også, at du ønsker at møde fysisk ind på arbejdet cirka en gang om ugen.
Vi lægger i forlængelse heraf vægt på, at kommunen ikke i tilstrækkelig grad har redegjort for, hvordan dit støttebehov i forbindelse med dit arbejde er varetaget med den udmålte støtte på to timers personlig og praktisk hjælp pr. arbejdsdag på dage, hvor du møder ind på arbejdet. Det fremgår ikke af kommunens afgørelse, hvordan støtten tilrettelægges, så det sikres, at du kan blive ledsaget til arbejde, møde til tiden og have tilstrækkelig personlig og praktisk hjælp, når du møder fysisk på arbejde.
Vi finder, at der er væsentlige oplysninger, som kommunen ikke har forholdt sig til ved vurderingen af, om du kan få opfyldt dit støttebehov efter servicelovens bestemmelser om personlig og praktisk hjælp samt ledsagelse. Denne tvivl kan ikke afklares på baggrund af sagens oplysninger.
Vi kan derfor ikke på det foreliggende grundlag afgøre, om du har et så omfattende og sammensat behov for støtte særligt i forhold til overvågning, pasning af din datter og varetagelsen af dit arbejde, at du dermed er i personkredsen for en ordning med borgerstyret personlig assistance.
Kommunen skal foretage en mere indgående undersøgelse og på denne baggrund tage begrundet stilling til dit behov for personlig pleje og praktisk hjælp, overvågning og ledsagelse ved vurderingen af, om du har ret til en ordning med borgerstyret personlig assistance. Det skal ske i samarbejde med dig og dine pårørende eller andre, der er relevante at inddrage i varetagelsen af dine interesser.
Kommunen skal undersøge og begrunde, om dit behov for støtte i forbindelse med dine spasmer/kramper kan opfyldes efter servicelovens regler om personlig og praktisk hjælp.
Kommunen skal også foretage en konkret og individuel vurdering af, om du har behov for overvågning i forbindelse med dine spasmer, og kommunen skal i sin vurdering inddrage de konkrete oplysninger i lægeerklæringerne af den 1. november 2023, den 19. december 2023 og den 21. februar 2024. Kommunen skal forholde sig til karakteren og omfanget af dit behov for overvågning og på baggrund heraf vurdere, om støtte hertil er omfattet af den hjælp, der kan ydes efter serviceloven. Kommunen skal således inddrage de lægelige oplysninger om dit overvågningsbehov i vurderingen af, om du har et massivt og sammensat behov for støtte.
Kommunen skal derudover undersøge og forklare, hvordan dit behov for støtte i forbindelse med pasningen af din datter og varetagelsen af dit arbejde kan opfyldes efter servicelovens regler om personlig og praktisk hjælp. I forlængelse heraf skal kommunen begrunde, hvordan du fysisk kan transportere dig ind på dit arbejde. Kommunen skal også inddrage disse støttebehov ved den samlede vurdering af, om du har behov for en mere fleksibel tilrettelæggelse af støtten, end der kan leveres af hjemmeplejen.
Kommunen skal på den baggrund foretage en ny vurdering af, om du har et så omfattende og massivt behov for støtte, at det er nødvendigt at yde hjælpen som en BPA-ordning. Det skal indgå i kommunens faglige vurdering, om dit støttebehov er uforudsigeligt, massivt eller kræver en mere fleksibel løsning for eksempel som følge af dit behov for støtte til overvågning og støtte i forbindelse med pasning af din datter og varetagelsen af dit arbejde.
Hvis kommunen vurderer, at dit behov for personlig og praktisk hjælp, ledsagelse og overvågning bedst kan varetages i en ordning med borgerstyret personlig assistance, skal kommunen også foretage en vurdering af, om du kan være arbejdsleder.
Kommunen skal herefter træffe en ny afgørelse. Hvis kommunen ikke fuldt ud imødekommer din ansøgning, skal kommunen i afgørelsen angive de hovedhensyn og de faktiske oplysninger, der er indgået i kommunens vurdering.
Vi bemærker, at du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til kommunen inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse fra kommunen.
For at være omfattet af personkredsen for borgerstyret personlig assistance, skal borgeren have en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og et behov for personlig og praktisk hjælp, ledsagelse og overvågning, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte. Det er borgere, som har et omfattende og sammensat behov for hjælp, og der vil derfor ofte være tale om borgere, der har behov for hjælp hele døgnet, eller i en stor del af døgnets aktive timer. Det er dog ikke et krav, at der skal være behov for døgnhjælp.
Det særlige hjælpebehov kan f.eks. have baggrund i, at den hjælp, der er behov for, har en så personlig karakter, at det er væsentligt selv at kunne sammensætte sit hjælperkorps. Det kan være, at borgerens behov er så specifikke og personlige, at de forudsætter individuel oplæring af hjælperne, f.eks. af hensyn til forflytning, placering i kørestol, betjening af særligt indrettet bil eller lift eller kendskab til respirator eller mavesonde og hygiejne i den forbindelse.
Endelig kan det være afgørende for borgeren, at hjælpen skal ydes på bestemte tidspunkter i forhold til at få borgerens dagligdag til at fungere i forhold til børn, arbejdsliv, herunder sikkerhed for overholdelse af mødetider, uddannelse, fritidsliv m.v. Det at have ansvaret for et eller flere mindre børn, som borgeren bor sammen med, kan også i sig selv være tilstrækkeligt, selv om borgeren kun i meget begrænset omfang kan påtage sig noget af det praktiske selv.
Omfattes en konkret respirationshjælp af sundhedslovgivningen, kan der ikke udmåles støtte til respiratorisk overvågning i ordninger om kontant tilskud, som udbetales til nærtstående, eller i ordninger med borgerstyret personlig assistance.
Det er ikke et krav for at være omfattet af personkredsen for borgerstyret personlig assistance, at der er tale om en borger, der har eller har mulighed for at få et højt aktivitetsniveau.
Et højt aktivitetsniveau kan ikke i sig selv medføre, at en borger er omfattet af personkredsen for borgerstyret personlig assistance, hvis borgerens øvrige behov kan dækkes på en fleksibel måde efter andre bestemmelser. Dog kan en borgers aktivitetsniveau i det konkret tilfælde være en del af vurderingen af, om borgeren har et behov, der gør det nødvendigt at yde en ganske særlig støtte som borgerstyret assistance.
I en ordning om borgerstyret personlig assistance er det en betingelse, at borgeren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. Det betyder, at borgeren skal være i stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne. De typiske opgaver, borgeren skal kunne varetage, er at planlægge det daglige arbejde, udarbejde jobbeskrivelser og udvælge hjælpere, varetage oplæring samt afholde personalemøder og medarbejderudviklingssamtaler (MUS). Det er borgeren selv, der skal kunne varetage denne rolle. Arbejdslederansvaret kan ikke overtages af andre, hverken en værge eller anden nærtstående.
Det er desuden en betingelse, at borgeren kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre borgeren indgår en aftale med en nærtstående, en forening eller privat virksomhed om at overdrage arbejdsgiveransvaret. Arbejdsgiveropgaven indebærer som udgangspunkt, at borgeren har ansvaret for at administrere ydelsen og de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med ordningen. Det er fx ansættelse og afskedigelse af personale, udbetaling af løn, indberetning af skat og at sikre et lovligt arbejdsmiljø.
Vi henviser til principmeddelelse 18-18.
Personlige og praktiske opgaver i forbindelse med pasning af et barn omfatter alene hjælp til konkrete nødvendige praktiske opgaver. Der kan ikke efter reglerne om personlig og praktisk hjælp ydes hjælp til generel pasning og omsorg for et barn. Vi henviser til principmeddelelse 53-12.
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk
Dato for underskrift
11.12.25
Offentliggørelsesdato
12.12.25
Paragraf
Journalnummer
24-86120