Vejledning til skema til indbringelse af sager om uenighed mellem kommuner

Kommunerne skal bruge skemaet, når de indbringer sager om uenighed om deres forpligtelser om handlekommune og mellemkommunal refusion. Vi kan ikke afgøre uenigheden, hvis vi ikke har modtaget et udfyldt skema.

Skema til mellemkommunal uenighed

De fleste felter i skemaet skal udfyldes. Hvis det er frivilligt at udfylde et felt, vil det fremgå af feltet.

Skemaet kan først sendes, når alle felter, der skal udfyldes, er udfyldt. Du kan gå frem og tilbage i skemaet, hvis du mangler at udfylde et felt.

Når du vedhæfter filer, skal du være opmærksom på, at du ikke må vedhæfte ZIP-filer, og at de individuelle filer ikke må overstige 50MB. Hvis filen er for stor, skal du dele den op i flere dele.

Sådan udfylder du skemaet

  • Kommune: Skriv navnet på den kommune, der indbringer sagen om uenighed.
  • Afdeling i kommunen: Angiv den afdeling i kommunen, som er ansvarlig for sagen om uenighed.
  • Sagsbehandler i kommunen: Angiv navnet på den sagsbehandler i kommunen, der er ansvarlig for sagen om uenighed.
  • Sagsbehandlers mail: Skriv sagsbehandlerens mailadresse.

  • Kommune: Skriv navnet på den anden kommune, der er del i uenigheden.
  • Afdeling i kommune: Angiv den afdeling i den anden kommune, der er ansvarlig for sagen om uenighed.
  • Sagsbehandler i kommune: Angiv navnet på den ansvarlige sagsbehandler.

Du kan tilføje yderligere kommuner, hvis der er uenighed mellem flere end to kommuner. Det er vigtigt, at alle de uenige kommuner angives i skemaet. 

  • Borgerens navn: Skriv det fulde navn på den borger, som uenigheden handler om. Handler uenigheden om to eller flere borgere, fx søskende, skal alle navne angives. Er borgerne ikke beslægtede, skal kommunerne udfylde et skema for hver borger.
  • Har borgeren et dansk CPR-nummer?: Her skal du vælge enten ja eller nej. Vælger du ja, vil der komme et felt frem, hvor du skal indtaste borgerens CPR-nummer.
  • Er barnet under 18 år?: Her skal du vælge ja eller nej. Vælger du ja, vil der kommet er felt frem, hvor du skal skrive navn på indehaveren eller navnene på indehaverne af forældremyndigheden.
  • Er borgeren under værgemål?: Her skal du vælge enten ja eller nej. Vælger du ja, skal du i nye felter angive navn på værgen og værgemålets omfang. Du har mulighed for at vedhæfte dokumentation for værgemålet.

  • Beskriv kort uenigheden, som Ankestyrelsen skal tage stilling til: Her skal du præcist beskrive, hvad Ankestyrelsen skal tage stilling til. Du skal skrive, hvad uenigheden mellem kommunerne drejer sig om, og hvorfor sagen indbringes for Ankestyrelsen. Du kan maksimalt indtaste 10.000 tegn.

Vedhæft separat dokument, der beskriver:

  • Sagens forløb: Beskriv, hvad der er sket i sagen.
  • Hvordan uenigheden opstod: Beskriv hvordan uenigheden opstod.
  • Hvorfor uenigheden opstod: Beskriv årsagen til, at kommunerne er uenige om deres forpligtelser.
  • Hvornår uenigheden opstod: Angiv tidspunktet for, hvornår uenigheden opstod.
  • Parters påstande: Beskriv kommunerne synspunkter.
  • Vælg filer: Du skal her vedhæfte det separate dokument eller flere dokumenter.

Har der været en dialog mellem kommunerne om uenigheden?: Her skal du vælge ja eller nej. Vær opmærksom på, at vi ikke kan behandle sagen, hvis kommunerne ikke er uenige om deres forpligtelser. Kommunerne skal derfor have haft en dialog og konstateret en uenighed, inden sagen indbringes for Ankestyrelsen. 

Vedhæft dokumentation for uenigheden: Du skal her vedhæfte dokumentation for uenigheden. Det er brevkorrespondance, mailkorrespondance og/eller notater over samtaler mellem kommuner, hvoraf det fremgår, at kommunerne er uenige om deres forpligtelser.

Hvilke regler i retssikkerhedsloven? Her skal du vælge en eller flere paragraffer (§§ 9-9 c).

  • § 9: Almindelige bestemmelser
  • § 9 a: Personer under 18 år
  • § 9 b: Ophold uden for handlekommunen
  • § 9 c: Mellemkommunal refusion

Eventuelle bemærkninger: Her kan du angive forhold, som vi særligt skal være opmærksomme på, fx at sagen haster. Hvis du anmoder om, at vi behandler sagen hurtigt, beder vi dig beskrive baggrunden for anmodningen. 

Vedhæft venligst:

  • Dokumentation for parternes påstande
  • Øvrig dokumentation, der er relevant for uenigheden.

Her skal du vedhæfte dokumentation for parternes påstande og øvrig dokumentation, så vi har de oplysninger, der er nødvendige for, at vi kan afgøre sagen.

Det vil typisk være journalnotater/anden dokumentation, der kan belyse uenigheden. Det kan være samtaler med borgeren eller andre om, hvor borgeren har opholdt sig, hvis vi skal tage stilling til handlekommune, eller fakturaer, hvis sagen handler om mellemkommunal refusion. Det kan også være indskrivningsnotater, udtalelser eller lignende fra boformer, hvor borgeren har eller har haft ophold og/eller dokumentation for, hvilke ydelser/hvilken hjælp borgeren har fået, og hvilken kommune der har bevilget hjælpen.

Du skal også sende andre oplysninger, som du mener kan være relevante for, at vi kan tage stilling til uenigheden

Vær opmærksom på, at vi ikke skal have hele borgerens sag i kommunen. Du skal alene sende de oplysninger, der er nødvendige for, at vi kan afgøre uenigheden.

Vurderer vi, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst, beder vi kommunerne sende de oplysninger, som vi har brug for.

Kommunerne har også selv mulighed for at sende yderligere oplysninger, enten via Ankestyrelsens kontaktformular eller på sikker mail. Husk at angive det journalnummer, der fremgår af brevet fra os om, at vi har modtaget sagen.

Hvis du vil sende oplysningerne, før du har fået brev med journalnummeret, skal du skrive borgerens CPR-nummer, og at der er tale om en sag om mellemkommunal uenighed.