Sådan klager du
Hvis du ønsker at klage over en afgørelse, der er truffet af Adoptionssamrådet i Familieretshuset, skal du klage til Adoptionsnævnet.
Du skal sende klagen til Familieretshuset, der sender den videre til Adoptionsnævnet sammen med sagens akter og eventuelle bemærkninger.
Klagefrist
Du skal sende klagen til Familieretshuset, inden der er gået seks måneder efter Adoptionssamrådets afgørelse.
Sådan behandler vi sagen
Adoptionsnævnet behandler en klagesag på grundlag af den undersøgelse, Familieretshuset har lavet. Vi kan dog beslutte, at der skal indhentes yderligere oplysninger – eventuelt af Familieretshuset.
Når vi har truffet afgørelse i sagen, får du direkte besked, og vi sender en genpart af afgørelsen til Familieretshuset.
Mulighed for personligt fremmøde
Som klager har du mulighed for at redegøre for dine synspunkter mundtligt over for Adoptionsnævnet på et møde. Her bliver du bedt om at opridse de hovedpunkter, som du finder af betydning for vores vurdering af klagen.
Et fremmøde varer typisk 15-20 minutter, og normalt vil der være 10 nævnsmedlemmer og to ansatte fra vores sekretariat til stede under mødet.
Efter fremmødet voterer vi. Du kan ikke deltage i mødet under voteringen, og du kan heller ikke få afgørelsen umiddelbart efter fremmødet. Du modtager en skriftlig afgørelse snarest efter mødet, og der vil normalt også være mulighed for, at du kan kontakte vores sekretariat dagen efter mødet for at få afgørelsen mundtligt.
Du kan kontakte os, hvis du ønsker personligt fremmøde.