For fagpersoner

Denne side henvender sig særligt til dig, der arbejder i en kommune, som er involveret i en klagesag i Klagenævnet for Specialundervisning. På siden kan du orientere dig i, hvilke dokumenter vi har brug for, og hvordan de skal udarbejdes. Du kan også læse om, hvilke mulige afgørelser, vi kan træffe.

Klagesager om førskolebørn og folkeskolebørn

I klagesager om førskolebørn og folkeskolebørn skal kommunen vedlægge en række dokumenter. Nedenfor fremgår de dokumenter, der skal sendes med:

Kommunens oprindelige afgørelse hvoraf det fremgår, hvilket skoleår forældrene har klaget over samt elevens klassetrin.

Forældrenes oprindelige klage hvor det også fremgår, hvilken dato klagen er modtaget.

Kommunens begrundelse/en udtalelse hvor kommunen forholder sig til forældrenes klagepunkter. Det skal fremgå af udtalelsen, om reglerne om partshøring, begrundelse og undersøgelsesprincippet er overholdt.

Vi har brug for en detaljeret beskrivelse af undervisningstilbuddet for at kunne foretage en faglig vurdering af, om tilbuddet imødekommer barnets vanskeligheder og behov.

Se Sådan udarbejder du en detaljeret beskrivelse længere nede her på siden.

Udtalelsen skal beskrive elevens faglige udvikling og aktuelle status i minimum dansk og matematik. Udtalelsen skal også indeholde elevens faglige og personlige trivsel i klassen. Du finder en skabelon til skoleudtalelse her

Elev-/handleplanen skal indeholde en beskrivelse af de tiltag, der er iværksat. Den skal også indeholde en beskrivelse af effekten af tiltagene samt planer og aftaler for opfølgning på det fremtidige arbejde.

Der skal også indgå tidligere (relevante) PPV’er. Særligt hvis den nyeste vurdering er et tillæg til en tidligere vurdering.

Faglige udtalelser kan være fra:

  • psykologer
  • børnepsykiatrisk afdeling
  • læger
  • udtalelser, rapporter mm. udarbejdet af Den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation (VISO), Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse (DPU’er) eller lignende
  • pædagoger, fysioterapeuter, ergoterapeuter, talepædagoger m.fl.

Hvilke udtalelser, der er relevante for den konkrete sag, afhænger af elevens vanskeligheder og sagens karakter.

Relevante tests kan være:

  • WISC (WISC-IV og WISC-V)
  • BRIEF
  • SRS
  • SRS-2
  • ADOS
  • Beck Youth Inventories
  • Diverse faglige test, som skolen løbende foretager.

I sager om dysleksi kan relevante tests være Ordblindetest.nu, DVO-testen, Testbatteriet, diverse læsetest samt andre test og udtalelser i forhold til elevens dyslektiske vanskeligheder.

Dette kan være mødereferater mellem forældrene, skolen, kommunen m.fl. Det er især relevant, hvis kommunen i deres oprindelige afgørelse og/eller genvurdering henviser til specifikke mødereferater.

Kommunens ajourførte oplysningsark/journalark kan også være relevant, hvis der indgår relevante faktuelle oplysninger.

Beskrivelsen kan indeholde følgende punkter:

Undervisningstilbuddets type

  • Er der givet støtte i almen? (Er der tildelt specialundervisning i form af mindst 9 timers støtte?)
  • Er der givet specialtilbud i form af en specialklasse eller specialskole?

En beskrivelse af målgruppen for undervisningstilbuddet

  • Hvilke diagnoser, vanskeligheder og behov osv. kan børnene i tilbuddet have?

En beskrivelse af normeringen og organiseringen i tilbuddet

  • Hvor mange børn og voksne er der til stede? Hvor mange voksne er der i undervisningen ad gangen?
  • Inddeles børnene i grupper eller mindre hold? I så fald i hvilket omfang og hvordan?

En beskrivelse af de fysiske rammer i og omkring klassen samt de pædagogiske og undervisningsmæssige muligheder i relation hertil

  • Har undervisningstilbuddet sin egen matrikel, eller er det en del af eksempelvis en almen skole, ungdomsskole eller lignende?
  • Har undervisningstilbuddet egen indgang, egen garderobe, egne toiletter, egen skolegård?
  • Hvordan er undervisningslokalerne og de øvrige faciliteter og muligheder, der er til rådighed indendørs? Hvordan er de indrettet? Har eleverne fx mulighed for afskærmning?

En beskrivelse af den specialpædagogiske tilgang i tilbuddet, og hvordan der arbejdes i hverdagen

  • Hvilken pædagogisk tilgang mødes børnene med?
  • Hvordan er skoledagen og undervisningen organiseret?
  • Hvordan afholdes frikvarterer og pauser?
  • Hvilke metoder og hjælpemidler anvendes?
  • Hvordan er og fungerer forældresamarbejdet?

En beskrivelse af, hvordan der arbejdes med børnenes læring

  • Benyttes der handleplaner/elevplaner, individuelle mål og løbende evaluering?
  • I hvor høj grad er undervisningen individuelt tilrettelagt med fx tilpasning af arbejdsmetoder eller brug af særlige undervisningsmaterialer, undervisningstilgange og hjælpemidler mv.?

En beskrivelse af, hvordan der arbejdes med børnenes trivsel samt personlige og sociale udvikling

  • Hvordan arbejdes der med børnenes evne til at forstå sig selv og andre i socialt samspil og sociale situationer?
  • Hvordan støttes børnene i det sociale samspil/i lege?
  • Hvordan arbejdes der med konflikter og kravundgående adfærd?
  • Hvordan arbejdes der i forhold til børn med belastningsreaktioner?

En beskrivelse af sammensætningen af personalegruppen, og hvordan personalet understøttes fagligt

  • Hvilke faggrupper indgår?
  • Er der samarbejde med andre fagpersoner fx læsevejleder/læsekonsulent, psykolog, ergo- og/eller fysioterapeut mv.
  • Modtager personalet supervision?
  • Understøttes personalets viden gennem kurser, efteruddannelse e.a.?

Særligt for klagesager om skolestartere

  • En aktuel (dateret) udtalelse fra børnehaven
    Udtalelsen skal beskrive barnets evne til at indgå i børnehavens dagligdag og aktiviteter. Den skal også indeholde barnets personlige, sociale udvikling og trivsel i børnehaven.
  • En beskrivelse af hvordan eventuel opstart i SFO/førskole er gået
    Beskrivelsen skal indeholde hvordan barnet indgår i de planlagte aktiviteter og det sociale samspil med de andre børn.

    Alle dokumenter skal være angivet med korrekt dato for dokumentets oprindelige udarbejdelse.

Under sagens behandling i klagenævnet

Hvis kommunen kommer i besiddelse af nye relevante dokumenter, mens sagen er under behandling i klagenævnet, skal dokumenterne eftersendes til nævnet.

Nye relevante dokumenter kan være nye udredninger, nye relevante faglige udtalelser om eleven eller mødereferater, hvor der indgår relevante faktuelle oplysninger eller lignende.

Nævnets mulige afgørelser

Hvis vi ændrer jeres afgørelse, betyder det, at borgeren får medhold i sin klage.

Jeres afgørelse gælder ikke længere, og I skal kontakte borgeren, så I sammen kan finde et nyt undervisningstilbud, som stemmer overens med vores afgørelse. Når I har gjort dette, skal I træffe en ny afgørelse.

Hvis vi opretholder jeres afgørelse, betyder det, at borgeren ikke får medhold i sin klage. Jeres afgørelse gælder fortsat.

Vi kan vurdere, at jeres tilbud ikke er godt nok, men at det som borgeren ønsker, heller ikke er det rigtige. I dette tilfælde peger vi på et andet tilbud, og I skal som kommune træffe en ny afgørelse.

I nogle tilfælde kan vi ikke tage stilling til borgerens klage. Det kan være, hvis:

  • klagen er sendt efter fristens udløb
  • klagen ikke befinder sig inden for vores område
  • der ikke er truffet en afgørelse
  • borgeren ikke har ret til at klage.

Hvis vi hjemviser sagen, sender vi klagesagen tilbage til kommunen. Det betyder, at I skal træffe en ny afgørelse på et korrekt grundlag. Vi hjemviser en sag, hvis:

  • der er begået væsentlige sagsbehandlingsfejl
  • sagen ikke er oplyst godt nok, før I traf afgørelsen.

Når resultatet af en klagesag er afgjort, sender vi en kopi til kommunen.