Sådan behandler Ligebehandlingsnævnet din klage

Sekretariatet forbereder sagerne, og Ligebehandlingsnævnet afgør sagerne.

Når Ligebehandlingsnævnets sekretariat har modtaget din klage, sender vi en bekræftelse med Digital Post. I brevet står der, hvilket journalnummer sagen har fået. 

Sekretariatet kontakter dig, hvis du skal præcisere klagen, eller der mangler oplysninger til klagen.

Herefter vil klagen og bilag til klagen blive sendt i høring hos den/dem, du har klaget over (indklagede). Det er ikke muligt at være anonym. Hvis indklagede ikke i forvejen har dit CPR-nummer, vil vi anonymisere den del af klagen.

Når indklagede har udtalt sig, får du mulighed for at svare. En sag er typisk i høring hos sagens parter to gange. 

Nævnet afgør sagen på et møde, hvor formanden eller en næstformand, der alle er dommere, deltager sammen med to medlemmer af nævnet. Nævnsmøder er ikke offentlige.

Formanden kan beslutte, at der skal deltage yderligere to nævnsmedlemmer ved behandlingen af principielle sager.

Nævnsmedlemmerne har mulighed for at give udtryk for uenighed i afgørelsens resultat eller begrundelse (dissens). Nævnet træffer herefter afgørelse efter stemmeflertal.

Sager, der kan afgøres i overensstemmelse med fast rets- eller nævnspraksis, kan træffes af et medlem af formandskabet alene. 

Når nævnet har truffet afgørelse, modtager sagens parter afgørelsen via Digital Post. Hvis du eller indklagede har en partsrepræsentant, modtager partsrepræsentanten afgørelsen.

Herefter bliver sagen lukket.

Du har ikke mulighed for at klage over Ligebehandlingsnævnets afgørelse til en anden administrativ myndighed. Hvis du er uenig i afgørelsen, kan du indbringe afgørelsen for domstolene.

Alle nævnets afgørelser bliver offentliggjort på retsinformation.dk i anonymiseret form. Du finder afgørelserne her:

Ligebehandlingsnævnets afgørelser 

Sagsbehandlingstid

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Ligebehandlingsnævnet er cirka 12 måneder. Ligebehandlingsnævnet har gennem de seneste år modtaget ca. 500 klager årligt. Den oplyste sagsbehandlingstid er gennemsnittet af den samlede sagsbehandlingstid for alle sager.

Sagsbehandlingstiden er meget forskellig fra sag til sag og afhænger blandt andet af sagens omfang og karakter, samt parternes medvirken til sagsoplysningen.

Generelt behandles sagerne i den rækkefølge, som de er modtaget, men behandlingen af nogle sager tager desværre længere tid end 12 måneder.

Det er som udgangspunkt ikke muligt ved modtagelse af klagen at vurdere, hvor lang sagsbehandlingstiden bliver i den konkrete sag. Derfor oplyser vi den samlede, gennemsnitlige sagsbehandlingstid.

Du kan tilbagekalde din klage

Du kan tilbagekalde din klage helt frem til, at nævnet har truffet afgørelse.

Sagen bortfalder, hvis dit krav bliver opfyldt under sagens behandling. Sagen bortfalder også, hvis du og indklagede indgår forlig.