Hvis borgeren har været i et forudgående praktikforløb, kan vi se fra sagerne og interviewene, at det er med til at styrke matchet. Det understøtter bedre muligheden for at fastsætte et mere præcist timetal og arbejdsintensitet. De interviewede kommuner pointerer desuden, at det er vigtigt med en bred og relevant arbejdsafklaring, så der er et bedre grundlag for at vurdere borgerens arbejdsevne.
I flere sager kan vi se, at borgeren har været inddraget, da fleksjobbet blev etableret. Der har blandt andet været møder med borger og arbejdsgiver. De interviewede kommuner har gode erfaringer med at høre borgerens egen oplevelse af skånehensyn og arbejdsevne for derefter at kunne vurdere, hvilke ressourcer borgeren har. De interviewede medarbejdere har desuden gode erfaringer med en klar forventningsafstemning om skånehensyn, timetal og intensitet på mødet med borger og arbejdsgiver.
Begrundelse for godkendelse af fleksjob trods timeforskel
Vi ser, at timetal og intensitet i det første fleksjob svarer til kommunens arbejdsevnevurdering i de sager, som vi har gennemgået. Når der er forskel på det antal timer, borgeren er vurderet til at kunne arbejde, og det antal timer, borgeren tilbydes i det konkrete fleksjob, skyldes det ofte, hvad der har været praktisk muligt på arbejdspladsen.
Det fremgår af både interview og de gennemgåede sager. Kommunen begrunder dog ikke sin godkendelse af fleksjob i alle de gennemgåede sager - trods timeforskel. Desuden beskriver nogle af de interviewede kommuner enkelte situationer, hvor de har frarådet et fleksjob, fordi de er uenige i begrundelsen for timeforskellen. I de situationer, hvor kommunerne godkender fleksjobbet trods timeforskel, har nogle af de interviewede kommuner gode erfaringer med at aftale en tættere opfølgning med henblik på progression.
Kommunerne har varierende fokus på progression
Det varierer, hvor meget fokus kommunerne har på mulighed for progression og kompenserende støttemuligheder ved etablering af fleksjob. Det fremgår af både de gennemgåede sager og interview med udvalgte kommuner. Det gælder både, når det første fleksjob bliver etableret og i rehabiliteringsteamets indstilling, hvor der nogle gange er beskrivelser af muligheder for progression og kompenserende støttemuligheder. I de sager, som vi har gennemgået, er der enkelte eksempler på, at kommunen har lagt en plan for progression i aftalen om det første fleksjob. Ingen af de interviewede medarbejdere har dog erfaring med en fast plan for progression ved etableringen af det første fleksjob. De laver i stedet aftaler om opfølgning på bl.a. mulighed for progression.