Resume:
Ved afgørelsen af om varmetillæg gav et højere beløb efter kommunens hidtidige regler end efter den gældende bekendtgørelse, skulle der foretages en sammenligning mellem det beløb, pensionisten kunne opnå efter kommunens hidtidige regler, og det beløb, som hun havde ret til efter den gældende bekendtgørelse. Ved beregningen efter kommunens hidtidige regler skulle der tages højde for eventuelle regler om efterregulering, og ved beregningen efter bekendtgørelsen skulle der tages hensyn til eventuelt krav om tilbagebetaling.
I det konkrete tilfælde blev det ikke anset for godtgjort, at kommunens hidtidige regler om varmetillæg medførte et højere beløb, end det ville gøre efter den gældende bekendtgørelse.
I overensstemmelse med overgangsreglen i § 38 i 1993-bekendtgørelsen havde kommunen derfor pligt til at anvende reglerne i bekendtgørelsens §§ 30 til 37 fuldt ud, herunder reglen i § 36, stk. 4 i bekendtgørelsen, hvorefter der ikke foretages efterregulering, jf. dog stk. 3. Hvis pensionisten havde tilsidesat sin oplysningspligt eller mod bedre vidende modtaget varmehjælpen med urette, kunne der dog kræves tilbagebetaling. (Tilsvarende regler findes i den senere bekendtgørelse nr. 522 af 16. juni 1994, § 25-§ 33).
Ankestyrelsen lagde vægt på, at henvisningen i bekendtgørelsens § 38 også omfatter § 36, stk. 4 om tilbagebetaling. Endvidere blev der lagt vægt på, at overgangsbestemmelsen i § 38 har til formål at stille pensionisten bedre end tilfældet ville have været, hvis pensionisten skulle have varmetillæg beregnet efter reglerne i Socialministeriets bekendtgørelse.
Ankestyrelsen lagde endelig vægt på, at Socialministeriet vejledende havde udtalt, at det har været meningen, at det enten er de gamle regler eller de nye regler, der skal anvendes, og at det ikke har været hensigten, at de kan kombineres.