Formål og baggrund
Ankestyrelsen har undersøgt, om kommunerne overholder regler og praksis i sager om tabt arbejdsfortjeneste efter barnets lov § 87 (tidligere servicelovens § 42).
I Handicapsagsbarometret 2025 har vi gennemgået 385 sager fra alle landets 98 kommuner. Ingen af sagerne har været påklaget til Ankestyrelsen, og de omfatter både afgørelser om bevilling af og afslag på tabt arbejdsfortjeneste. Barometret giver dermed mulighed for at tegne et generelt billede af den juridiske kvalitet i kommunernes sagsbehandling i de sager, som borgerne ikke har klaget over.
Retlige mangler
Barometret viser, at kommunerne har en eller flere retlige mangler i 54 procent af sagerne. Fejlene ville have betydet, at 48 procent af sagerne ville være blevet omgjort, hvis de havde været påklaget til Ankestyrelsen.
Den mest almindelige fejl er utilstrækkelig sagsoplysning, som vi har fundet i 41 procent af sagerne. Typisk handler utilstrækkelig sagsoplysning om, at sagen mangler oplysninger om, hvorvidt der er et nødvendigt pasningsbehov som følge af barnets funktionsnedsættelse, eller om borgeren har et indtægtstab af samme årsag.
I 34 procent af sagerne handler fejlen om, at kommunens begrundelse er utilstrækkelig.
Resultaterne ligner det, vi ser i data fra Ankestyrelsens klagesagsbehandling. I perioden 2021-2023 blev 49 procent af afgørelserne i klagesager om tabt arbejdsfortjeneste omgjort.
Sagsbehandlingsregler
Kommunerne giver i et stort flertal af sagerne korrekt klagevejledning og foretager en helhedsvurdering.
Til gengæld har kommunerne udfordringer med at overholde sagsbehandlingsfristerne. Kommunerne overskrider deres egne fastsatte frister i 48 procent af sagerne, og i 42 procent af disse sager overskrider kommunerne fristen med ti uger eller mere. Kun i få tilfælde får borgeren besked om en ny frist, selvom det er et lovkrav efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Tilsvarende udfordringer gjorde sig gældende i de to handicapsagsbarometre fra 2024 om merudgifter til henholdsvis børn efter barnets lov § 86 (tidligere servicelovens § 41) og voksne efter servicelovens § 100, hvor kommunerne i henholdsvis 46 og 51 procent af sagerne ikke overholder deres egne sagsbehandlingsfrister.
På baggrund af de gentagne udfordringer i forhold til sagsbehandlingsfristerne har Ankestyrelsen efter retssikkerhedslovens § 79 a, stk. 2, besluttet, at kommunalbestyrelserne skal orientere os om kommunalbestyrelsens behandling, herunder hvilke foranstaltninger de vil sætte i værk.