I Børnesagsbarometret ser vi på sager, hvor kommunerne har truffet afgørelse om foranstaltning efter servicelovens § 52, det vil sige støtte af hensyn til et barns særlige behov. Fokus er på kommunernes sagsbehandling inden for fire områder, der svarer til Social- og Ældreministeriets pejlemærker for god kvalitet i sagsbehandlingen:
- Faglig udredning
- Inddragelse
- Valg af relevant indsats
- Opfølgning.
I år ser vi – ligesom de to tidligere år – desuden på kommunernes håndtering af underretninger til kommunen om, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte.
Årets rapport er den tredje rapport om Børnesagsbarometret. Den er baseret på 708 sager fra 27 kommuner.
Børnesagsbarometret 2021 viser blandt andet:
- at reglerne om at udarbejde en børnefaglig undersøgelse er overholdt i 73 procent af de sager, vi har gennemgået.
- at reglerne om en børnesamtale forud for afgørelsen er overholdt i 61 procent af sagerne.
- at kommunerne i 88 procent af sagerne har udarbejdet en handleplan for foranstaltningen, som omhandler den aktuelle foranstaltning – eller har haft en lovlig grund til ikke at udarbejde planen.
- at kravene til opfølgning inden for de første tre måneder efter at have iværksat en foranstaltning er opfyldt i 44 procent af sagerne.
- at kommunerne i 88 procent af de underretninger, vi har set på, inden for 24 timer har foretaget en vurdering af, om der var behov for at iværksætte akutte foranstaltninger, sådan som loven foreskriver.
- at kommunerne har reageret i 99 procent af de tilfælde, hvor de ved 24-timers vurderingen har konkluderet, at barnet havde behov for akut hjælp.