I klagesag 1 kunne kommunen ikke kræve tilbagebetaling, fordi bevillingen af fleksjob skyldtes kommunens egen fejlagtige ulovhjemlede vurdering af sagen eller manglende forståelse af en lovbestemmelse. Borgeren havde – på trods af at have modtaget fleksløntilskud med urette – ikke været i ond tro. Betingelserne for tilbagebetaling var derfor ikke opfyldt.
Indrettelseshensyn – berettigede forventninger
Når kommunen tager stilling til ophør af fleksjob og fleksløntilskud, skal kommunen også overveje om der er indrettelseshensyn, som gør, at fleksjobbet og fleksløntilskuddet først standses senere.
Indrettelseshensyn omfatter spørgsmålet om, hvorvidt borgeren har indrettet sig i tillid til myndighedens handlinger eller undladelser. Offentlige myndigheder har således pligt til at inddrage væsentlige hensyn til borgerens retsbeskyttelse, herunder hensynet til berettigede forventninger.
Det ligger i begrebet, at ikke enhver forventning skal nyde beskyttelse. Forventningen skal være berettiget i kraft af den handling eller undladelse, som forvaltningen har foretaget eller det udsagn, som forvaltningen har fremsat. Hvis der ikke foreligger en berettiget forventning, er der ikke noget indrettelseshensyn at tage, uanset om der er foretaget omfattende indrettelseshandlinger, jf. udtalelse fra Folketingets Ombudsmand i FOU 2008.383.
I både klagesag 1 og i klagesag 2 skal fleksløntilskuddet standses, fordi tilkendelsen var ulovhjemlet (ugyldig). Imidlertid er der i klagesag 1 et hensyn at tage til borgeren. Afgørelsen har som udgangspunkt virkning fra meddelelsen af afgørelsen til borgeren, medmindre der er indrettelseshensyn. Fordi afgørelsen handler om borgers beskæftigelsessituation og forsørgelsesgrundlag, bør kommunen overveje at give borgeren et rimelig varsel, inden fleksjobbet og fleksløntilskuddet standses.
Sagsbehandlingen ved den nye afgørelse
I en sag om frakendelse af fleksjob og ophør af fleksløntilskud samt eventuel tilbagebetaling gælder de almindelige forvaltningsretlige regler og grundsætninger.
Man skal derfor blandt andet være opmærksom på, om sagen er tiltrækkeligt oplyst til, at man kan træffe afgørelse om frakendelse, herunder om borgeren er partshørt om de oplysninger, som kan føre til frakendelse etc.
I boksen nedenfor gennemgås nogle af de principper og regler, som kommunen skal forholde sig til, når den skal afgøre, om borgeren skal frakendes fleksjob og fleksløntilskud.