Af fuldmægtig Asbjørn Nielsen
I en del henvendelser til Ankestyrelsen giver bl.a. flere kommuner udtryk for, at de forstår principmeddelelse 20-22 således, at kompressionsstrømper efter sin natur ikke længere kan bevilges som hjælpemidler efter servicelovens § 112.
Dermed risikerer borgerne at lande mellem to stole, hvis kommunen efter en konkret vurdering finder, at de ansøgte kompressionsstrømper ikke kan bevilges efter serviceloven, og borgeren heller ikke kan bevilges strømperne som et behandlingsredskab. Det vil ikke være en korrekt forståelse af principmeddelelsen. Kompressionsstrømper kan godt være et hjælpemiddel, der kan bevilges efter servicelovens § 112.
Hvad handler principmeddelelse 20-22 om?
Det har hidtil været Ankestyrelsens administrative praksis, at man skulle have gener som beskrevet i punkt 99 i Vejledningen om støtte til hjælpemidler og forbrugsgoder for at få bevilget kompressionsstrømper som et hjælpemiddel efter serviceloven.
Principmeddelelse 20-22 fastslår, at de nævnte gener alene skal forstås som vejledende for, hvornår der kan være grundlag for at bevilge kompressionsstrømper som hjælpemiddel efter serviceloven. Vejledningen kan ikke opstille betingelser til loven, og punkt 99 kan derfor ikke selvstændigt danne grundlag for hverken bevilling af kompressionsstrømper eller afslag herpå.
Principmeddelelse 20-22 fastslår altså, at hjemlen til at bevilge kompressionsstrømper er i serviceloven § 112. Kommunen er således nødt til at behandle ansøgninger om kompressionsstrømper efter de almindelige betingelser for bevilling af hjælpemidler. Ansøgninger om kompressionsstrømper skal derfor gennemgå den samme prøvelse som alle andre ansøgninger om produkter, der ikke er særskilt hjemlet i hjælpemiddelbekendtgørelsen.