Som kommunal sagsbehandler kan du få styrket dine kompetencer ved at deltage i Ankestyrelsens årlige webinar, ’At skrive en afgørelse’. Målet med webinaret er at støtte den enkelte sagsbehandler i arbejdet med at skrive afgørelser. Tilbuddet gælder alle kommuner og vil bidrage til at sikre lovmedholdeligheden i den kommunale sagsbehandling.
Baggrunden for kurset
Ankestyrelsen har valgt at tilbyde støtten digitalt for at give flere sagsbehandlere mulighed for at deltage.
I vores behandling af klagesager på handicapområdet, kan vi konstatere, at der optræder formelle fejl og mangler i de afgørelser, der træffes rundt omkring i kommunerne. Der kan være tale om fejl, som kunne være undgået, hvis der fandtes en bedre forståelse af disciplinen ’at skrive en afgørelse’.
Hvad kurset indeholder
’At skrive en afgørelse’ adresserer problemstillingen ved at tilbyde undervisning til den enkelte sagsbehandler gennem årlige webinarer i perioden 2023-2025.
Som et led i den samlede understøttelse henviser vi også til vejledningen ’At skrive en afgørelse’ samt til e-læringsforløbet Forvaltningsret på social- og beskæftigelsesområdet, som du finder på Ankestyrelsens kursusportal.
Tidsplan
Webinarer finder sted årligt i 2023, 2024 og 2025.
2023
Webinaret satte fokus på emnet sagsoplysning og blev afholdt i juni 2023. E-læringsmaterialet, der blev brugt på webinaret, kan findes på Ankestyrelsens kursusportal.
2024
Webinaret satte fokus på helhedsvurderingen og blev afholdt i juni 2024. E-læringsmaterialet, der blev brugt på webinaret, kan findes på Ankestyrelsens kursusportal.
2025
Dato for webinar offentliggøres i første kvartal i Ankestyrelsens nyhedsbrev Nyt fra Ankestyrelsen og på Ankestyrelsens side på LinkedIn.