Af ankechef Cathrine Due Billing
Denne artikel giver et overblik over de mange forskellige opgaver, som tilsynet har arbejdet med i 2023. Artiklen er inddelt i fire afsnit.
Et afsnit handler om de klassiske tilsynssager, hvor vi behandler henvendelser fra borgere eller mediehistorier.
Et andet afsnit fortæller om tværgående tilsynstemaer, hvor tilsynet blandt andet har taget kommunernes pligt til at offentliggøre sagsbehandlingsfrister op.
Artiklen har også et afsnit, som handler om tre projekter, der er sat i gang for at styrke retssikkerheden. Det er projekter, som er en del af retssikkerhedsinitiativerne, som du kan læse mere om her.
God fornøjelse.
”Klassiske” tilsynssager på det sociale område i 2023
Henvendelser fra borgere, andre interessenter og historier i medierne og klagesagerne
Tilsynet screener dagligt medierne for relevante sager på det sociale områder. En historie i medierne kan føre til, at vi vælger at høre kommunen om en sag for at tage stilling til, om der er anledning til at rejse en tilsynssag.
Et eksempel på sådan en sag var en artikel i Altinget i sommeren 2022. Den handlede om kommuners og regioners brug af private vagtværn på blandt andet botilbud og plejehjem. På baggrund af historien kontaktede vi de omtalte kommuner og regioner. Langt de fleste sager kunne vi afslutte efter nærmere undersøgelse, mens en enkelt sag førte til, at vi rejste en tilsynssag.
Læs udtalelsen, som er offentliggjort i tilsynets database
Ankestyrelsens tilsyn har herudover fået mange henvendelser fra borgere og andre interessenter om sager og problemstillinger, som de mener er relevante for tilsynet at tage fat i. Mange henvendelser er udtryk for en frustration over et sagsforløb, hvor en borger eller pårørende oplever, at de ikke er blevet tilstrækkeligt inddraget i forbindelse med sagsbehandlingen, og det har haft betydning for resultatet i sagen.
Når tilsynet får sådanne henvendelser, har vi fokus på, om oplysningerne fra borgeren tyder på et mere generelt mønster. Vi ser på, om der i sagen er beskrevet og måske endda dokumentation for, at der er tale om en mere generel ulovlig praksis i kommunen og ikke kun i den enkelte sag.
Hvis der er tale om et sagsområde, hvor Ankestyrelsen er klagemyndighed, vil tilsynet eventuelt kontakte det relevante kontor for at få mere data og viden i forhold til kommunens sagsbehandling i øvrigt, med henblik på at vurdere, om sagen skal undersøges nærmere.
Det er afgørende, at der er tale om et aktuelt forhold. Hvis kommunen har beklaget fejlene og selv rettet op over for borgeren, går tilsynet ikke ind i sagen.
Som et eksempel kan nævnes, at tilsynet modtog en række henvendelser fra borgere i fire kommuner om kommunernes praksis for at beregne tilskud til tandregulering for børn og unge. Henvendelserne førte til, at vi i 2023 rejste tilsynssager overfor tre af kommunerne.
Udtalelserne kan læses i vores database
Sager til tilsynet fra klagesagskontorerne
En vigtig kilde for tilsynet er også Ankestyrelsens klagesagskontorer. Kontorerne henvender sig løbende til tilsynet, hvis de på baggrund af en eller flere klagesager er bekymrede for, om sagsbehandlingen i den konkrete klagesag er udtryk for en mere generel ulovlig praksis. Det kan også være, at de ønsker, at tilsynet følger op på Ankestyrelsens kritik i klagesagsafgørelsen.