Af fuldmægtig Nanna B. Damgaard
Kommunerne kan – og i visse tilfælde skal – udarbejde kvalitetsstandarder, der fastlægger det lokale serviceniveau i kommunen for den hjælp eller støtte, som borgere kan modtage efter serviceloven.
I 2022 gennemgik Ankestyrelsen, som led i arbejdet med retssikkerhedsinitiativerne på handicapområdet, 33 kvalitetsstandarder for personlig pleje og praktisk hjælp (servicelovens § 83). Efter serviceloven er kommunerne forpligtet til at udarbejde kvalitetsstandarder på dette område. På baggrund af gennemgangen – og tidligere og efterfølgende tilsynssager – kan vi pege på nogle forhold, som kommunerne skal være særligt opmærksomme på, når de udarbejder kvalitetsstandarder.
Konkret og individuel vurdering
Det er en grundlæggende betingelse, at hjælp efter serviceloven tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger. Det gælder også, selv om kommunen har fastsat serviceniveauet på et område i en kvalitetsstandard.
Kommunen skal fravige kvalitetsstandarden i det omfang, det er nødvendigt i forhold til borgerens konkrete behov. Kommunen kan altså ikke afvise at yde en hjælp, som kommunen er forpligtet til at yde, ved at angive i kvalitetsstandarden, at den ikke yder den pågældende hjælp.
Det er også vigtigt, at kommunerne sørger for at opdatere deres kvalitetsstandarder, hvis reglerne eller praksis på et givent område bliver præciseret eller ændret fx som følge af nye principmeddelelser fra Ankestyrelsen.