Ankestyrelsen ophæver nu principmeddelelse 4-24 om kompressionsprodukter. Ophævelsen sker på baggrund af en vejledende udtalelse fra Social- og Boligministeriet. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har bidraget til udtalelsen.
Principmeddelelse 4-24 blev offentliggjort den 11. marts 2024. Formålet var at tydeliggøre retningslinjerne for, hvordan kommunerne skulle håndtere sager om produkter, der både kan være et hjælpemiddel efter servicelovens § 112 og et behandlingsredskab, som bevilges af sundhedssektoren.
I principmeddelelsen skrev vi bl.a. følgende:
"Hvis kommunen vurderer, at det ansøgte apparat eller redskab kan bevilges som et hjælpemiddel, men det endnu ikke er afklaret, om apparatet eller redskabet kan bevilges som et behandlingsredskab, skal kommunen i henhold til afgrænsningscirkulæret umiddelbart levere det nødvendige hjælpemiddel til borgeren. Betalingsspørgsmålet vil herefter skulle afklares med sundhedssektoren.”
Afsnittet i principmeddelelsen bygger på følgende afsnit i afgrænsningscirkulæret:
”I tilfælde, hvor der opstår tvivl om hvilken myndighed, der er ansvarlig for betaling af et nødvendigt behandlingsredskab eller hjælpemiddel, som skal betales af regionen eller af kommunen, er det vigtigt, at tvivlen ikke kommer borgeren til skade. Den myndighed, der har tættest kontakt med borgeren, skal i givet fald umiddelbart levere det nødvendige behandlingsredskab eller hjælpemiddel til borgeren, hvorefter betalingsspørgsmålet må afklares efterfølgende mellem de involverede myndigheder.”
Principmeddelelse 4-24 har efterfølgende ført til en løbende faglig dialog med både Social- og Boligministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet om hjemmelsgrundlaget for denne, og i den forbindelse har Social- og Boligministeriet den 19. marts 2025 afgivet en vejledende udtalelse om subsidiaritetsprincippet i servicelovens § 115. Forinden havde ministeriet indhentet et bidrag fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet til udtalelsen.
Det er Social- og Boligministeriets opfattelse, at der ikke er hjemmel i serviceloven til, at en kommune kan træffe afgørelse om at yde støtte til et produkt efter serviceloven, hvis det endnu ikke er afklaret, om produktet (også) kan udleveres som et behandlingsredskab efter sundhedslovgivningen. Ifølge ministeriet er der heller ikke hjemmel i servicelovens § 112 til, at en kommune kan træffe en foreløbig afgørelse om at bevilge et hjælpemiddel.
Læs den vejledende udtalelse fra Social- og Boligministeriet her:
Vejledende udtalelse om servicelovens § 115
Ankestyrelsen har på denne baggrund foretaget en fornyet vurdering af baggrunden for principmeddelelse 4-24, herunder de retlige overvejelser, der lå til grund for meddelelsen. Vi er efter disse fornyede overvejelser kommet frem til, at principmeddelelsen ikke er i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet i servicelovens § 115, som fastslår, at det er en forudsætning for støtte efter servicelovens § 112, at hjælpemidlet ikke kan bevilges efter anden lovgivning. Ankestyrelsen er også enig med ministeriet i, at der heller ikke er hjemmel i servicelovens § 112 til, at en kommune kan træffe en foreløbig afgørelse om at bevilge et hjælpemiddel.