Ankestyrelsen ændrer praksis om udmåling af personlig assistance, når ansøgeren arbejder over 37 timer om ugen
Ankestyrelsen ændrer praksis om udmåling af personlig assistance til borgere med handicap og genoptager derfor en række sager. Vi har i den forbindelse offentliggjort principmeddelelse 31-20.
Læs nyhed
Tilsynet i Ankestyrelsen skal godkende kommuners beslutning om tilskud
Når en kommune beslutter at give tilskud til fx kulturformål over en flerårig periode, kræver det i mange tilfælde tilsynets godkendelse. Derfor er det vigtigt, at kommunerne er opmærksomme på, hvilke beslutninger der kræver godkendelse, og hvilke betingelser der skal være opfyldt for at opnå godkendelse.
Kommuner bruger mulighederne i ny lovgivning til at give forebyggende hjælp og støtte til udsatte voksne
En ny undersøgelse fra Ankestyrelsen viser, at mange kommuner nu tilbyder forebyggende hjælp og støtte til udsatte voksne. Kommunerne oplever, at nye bestemmelser i lovgivningen giver dem mulighed for at hjælpe en målgruppe, som ellers ikke ville have fået den rette eller nødvendige hjælp.
Læs artiklen
Undersøgelse: Brug af stofseler til borgere med demens - fra 2015 til 2018
Der findes ikke samlede opgørelser over brug af stofseler på tværs af kommunerne. I undersøgelsen afdækker Ankestyrelsen derfor brugen af stofseler over for borgere med demens. Undersøgelsen dækker perioden fra 2015 til 2018.
Læs undersøgelsen
Undersøgelse: Anbringelser uden samtykke af børn og unge med funktionsnedsættelse
Ankestyrelsen har undersøgt kommunernes praksis for anbringelser af børn og unge med funktionsnedsættelser. Undersøgelsen belyser, hvad der karakteriserer forløbet op til anbringelsen.
Læs undersøgelsen
Ankestyrelsens principmeddelelse 29-20 om klagefrist - digital klage - ubetydelig fristoverskridelse
Principmeddelelsen fastslår: Fristoverskridelsens længde kan ikke i sig selv føre til, at en klagefrist kan fraviges. Det fremgår af Justitsministeriets vejledning om beregning af klagefrister, at en klage afsendt med digitale meddelelser skal være modtaget inden midnat, det vil sige senest 23:59 det døgn, hvor klagefristen udløber. Dette indebærer, at en klage, der er modtaget hos myndigheden klokken 00:00 og derefter først kan anses for at være kommet frem efter døgnets udløb.
Kurser og læring på socialområdet
Vil du vide mere om reglerne og Ankestyrelsens praksis på socialområdet, kan du tilmelde dig ét af vores åbne online betalingskurser.
Vi tilbyder også skræddersyede forløb.
Kontakt os på kursus-ast@ast.dk
Følg Ankestyrelsen på LinkedIn
Vidste du, at Ankestyrelsen er på LinkedIn? Her deler vi ud af vores viden fra velfærds- og praksisundersøgelser, holder dig ajour med aktuelle kurser og fortæller om Ankestyrelsen som arbejdsplads.
Følg os på LinkedIn